En ny bilmodell brukar vara större, starkare och snålare än föregångaren. Inte alltid, men nästan. Då är det trots allt lite underligt att nya Nissan Leaf faktiskt inte är effektivare än den förra modellen.
Nissan Leaf har fått ett större batteripaket som ger mycket längre räckvidd. Men när det gäller hur snål bilen är på strömmen får den faktiskt se sig slagen av föregångaren.
Nissan Leaf har fått längre räckvidd – men inte lägre förbrukning
Den amerikanska miljömyndigheten EPA räknar ut något som kallas ”MPGe”, och som står för ”miles per gallon gasoline equivalent”. Den siffran används för att räkna ut hur mycket energi som krävs för köra en viss sträcka för en elbil eller laddhybrid.
Den ständiga mästaren i MPGe-rejset är Hyundai Ioniq Electric. Den hamnar högst upp på listan med 136 MPGe för blandad körning (både stads- och motorvägskörning).
Tesla Model 3 kommer strax efter med 130 MPGe som bäst. Den följs av BMW i3.
Förra generationen Nissan Leaf med 24 kWh-batteri från 2016 är knappast bäst i klassen med sina 114 MPGe. Men faktum är att den är bättre än helt nya Nissan Leaf, med 112 MPGe. Det är samma siffra som 2017 års Nissan Leaf med 30 kWh-batteri.
Räckvidden i nya Leaf beräknas till 24 mil och den amerikanska EPA-körcykeln brukar vara väldigt verklighetsnära.
Designen faller fler i smaken – men kanske inte är lika aerodynamisk
Första generationen Leaf hade en design som till stor del anpassats för att sänka luftmotståndet, vilket ger längre räckvidd. Men designen är kanske också den detalj som retade upp flest med Leaf. Den nya modellen har en betydligt mer ”vanlig” design och det kan mycket väl vara så att den i verkligheten inte är lika aerodynamisk.
Så snåla är elbilarna
Bilmodell | MPGe |
Hyundai Ioniq Electric | 136 |
Tesla Model 3 (2018) | 130 |
Tesla Model 3 (2017) | 126 |
BMW i3 (60 Ah) | 124 |
Chevrolet Bolt | 119 |
Volkswagen e-Golf | 119 |
BMW i3 (94 Ah) | 118 |
Honda Clarity EV | 114 |
Nissan Leaf (24 kWh) | 114 |
BMW i3s (94 Ah) | 112 |
Mitsubishi i-MiEV | 112 |
Nissan Leaf (2018) | 112 |
Nissan Leaf (30 kWh) | 112 |
Fiat 500e | 112 |