”Elbilen har störst potential att bli hållbar”

Elbilen är överlägsen en bensin- eller dieselbil när det gäller lokala utsläpp – alltså där den körs. Men när det gäller tillverkningen av själva batteripaketet...

Annons
Annons

Elbilen är överlägsen en bensin- eller dieselbil när det gäller lokala utsläpp – alltså där den körs. Men när det gäller tillverkningen av själva batteripaketet finns en del kvar att göra.

Det visade en rapport från Amnesty International, som belyser vidriga och farliga förhållanden och utbrett barnarbete vid brytning av kobolt i Kongo-Kinshasa.

Men att helt sluta bryta kobolt i Kongo-Kinshasa är inte rätt väg att gå, enligt Gröna Bilister.

”Batterileverantörer och biltillverkare ska absolut inte lämna Kongo-Kinshasa utan bör istället stärka upp sin närvaro. Kongo-Kinshasa är ett mycket fattigt land och människorna där behöver inkomster och bättre livsbetingelser genom att stoppa miljöförstöringen i gruvdriftens spår”, skriver organisationen i ett pressmeddelande.

Det står klart att batterielbilar fortfarande dras med uppenbara barnsjukdomar, enligt Gröna Bilister. Men då är det vi konsumenter som måste ställa krav på biltillverkarna.

”Helt klart är att elbilen har störst potential att bli hållbar i alla led.”

Annons
Annons
Rulla till toppen