De allra flesta stora biltillverkare har på något sätt hoppat på ”elektrifieringståget” vid det här laget. Alla satsar inte lika mycket, men många har ändå offentliggjort jättesatsningar på att ställa om från bensin- och dieselmotorer till något mer hållbart.
Och även om försäljningen av elbilar och hybridbilar ökar snabbt ligger den fortfarande på en väldigt låg nivå. Mindre än en av 100 bilar som säljs är laddbar, enligt beräkningar som Reuters gjort.
Om det här problemet handlar ett nytt inlägg i svenska nyhetsbrevet OmEV, som i sin tur hänvisar till ett blogginlägg från Institute of Transportation Studies vid University of California, Davis.
Det finns några varningsklockor i blogginlägget som visar vilken uppförsbacke elbilarna fortfarande har.
• För det första säljs många elbilar och laddhybrider till hushåll som redan har en laddbar bil. Den här typen av bil lockar alltså inte så många nya köpare som för några år sedan.
• Mellan 2014 och 2017 ökade inte bilköparnas intresse för laddbara bilar nämnvärt, enligt en enkätstudie som ITS gjort. Åtta av tio har inte hämtat in någon information om laddbara bilar eller har inte övervägt att köpa någon.
• Trots att antalet laddstolpar hela tiden ökar enormt uppger inte särskilt många fler bilister att de sett en publik laddare längs vägarna idag än 2014.
• Den största missuppfattningen är att det fortfarande inte finns någonstans att ladda sin bil. Det var faktiskt betydligt fler som uppgav att det inte finns tillräckligt många laddplatser 2017 än 2014 i undersökningen.
• Färre bilköpare kunde nämna minst en laddbar bil 2017 jämfört med 2014.
• Bilköparna väljer oftast inte bort elbilar eller laddhybrider när de står i bilhallen – de får helt enkelt ingen information om dem.