I den här artikeln finns testsiffror på följande bilar:
Audi A3 e-tron
Audi Q7 e-tron
BMW 225xe
BMW 330e (gamla och nya generationen)
BMW 530e
BMW X5 xDrive40e
Hyundai Ioniq Plug-in Hybrid
Kia Niro Plug-in Hybrid
Kia Optima SW Plug-in Hybrid
Mercedes C 350 e
Mercedes E 350 e
Mercedes GLC 350 e
Mini Cooper S E Countryman All4
Mitsubishi Outlander PHEV
Porsche Cayenne E-Hybrid
Porsche Cayenne S E-Hybrid
Porsche Panamera 4 E-Hybrid
Toyota Prius Plug-in Hybrid
Volkswagen Golf GTE
Volkswagen Passat GTE (före och efter facelift)
Volvo V60 D5 Twin Engine
Volvo V60 T8 Twin Engine
Volvo V60 T8 Twin Engine Polestar Engineered
Volvo V90 T8
Volvo XC40 T5
Volvo XC60 T8
Volvo XC90 T8
Laddhybriderna blir allt populärare på svenska vägar. Framför allt har tjänstebilisterna tagit dem till sina hjärtan – många laddhybrider lockar med lågt förmånsvärde och mycket bil för pengarna.
När dieselbilarna backar ökar istället laddhybriderna. Förra året registrerades hela 45 procent fler laddhybrider än året innan, enligt siffror från Bil Sweden.
Biltillverkarna har egna siffror för hur långt laddhybriderna kan köras på el, och den siffran tas fram enligt den väldigt tillåtande NEDC-körcykeln. Den håller nu på att bytas ut mot en striktare körcykel kallad WLTP. Men även den kommer skilja sig en del åt jämfört med vanlig vardagskörning.
För att ta reda på hur långt laddhybriderna kan köras på el införde vi redan 2015 en standardiserad testrunda. Det här är unika siffror som alltså inte är framräknade enligt någon formel i ett testlabb.

Mercedes kommer inte långt
Som vi kan se i tabellen har Mercedes laddhybrider inte särskilt lång räckvidd. Två mil kanske räcker för vissa, men många kan säkert tycka att det känns onödigt att krångla med laddsladden för en så kort körsträcka på el.
Ett tecken på att Mercedesmodellerna kanske inte utvecklades som laddhybrider från första början är att batterierna äter upp mycket bagageutrymme i suven GLC. Volymen minskar med 155 liter och batteripaketet skapar en knapp decimeter hög lasttröskel. Det är ett högt pris att betala för så kort räckvidd.
Och då ska vi också komma ihåg att drivlinorna i Mercedes laddhybrider inte heller fått toppbetyg.
Snart kommer nya laddhybrider från Mercedes som får räckvidden i dagens modeller att kännas omodern
Men det händer mycket hos Mercedes nu, och de kommande laddhybridmodellera som planeras, och som ska kallas ”EQ Power”, ska få en räckvidd på uppemot tio mil. Det är betydligt bättre och längre än alla laddhybrider som säljs idag.
Även BMW har tre modeller ganska långt ned på listan, men nya 530e klarar sig lite bättre.

Volvo har en klurig idé för att inte nalla på batterinivån på vintern
Storsäljaren Mitsubishi Outlander PHEV klarar strax över tre mil i vårt test. Volkswagen Passat GTE har vi testat två gånger med 3,1 respektive 3,9 mil som testresultat.
Volvo XC90 T8 är den största och tyngsta laddhybriden i Volvos modellprogram och det straffar sig på elräckvidden. De mindre modellerna XC90, V90 och V60 klarar sig bättre. Faktum är att åldrande Volvo V60 Twin Engine, som snart ska bytas ut, presterar riktigt bra.
En klurig detalj med Volvos laddhybrider är att de använder den bränsledrivna tillsatsvärmaren för att hålla kupén varm. Det ger en viss, men låg, bränsleförbrukning och stör inte lika mycket som om hela motorn skulle behöva startas. Men det hade gett mer elbilskänsla om klimatanläggningen tagit kraft av batteriet. Det hade dock inneburit kortare räckvidd.
Toyota Prius Plug-in Hybrid är supereffektiv och klarar fem mil helt på eldrift i vårt test.

Kia och Hyundai startar bensinmotorn
Koncernsyskonen från Kia och Hyundai har testets längsta räckvidd på el, men då har vi varit väldigt snälla i den bedömningen. Här startar bensinmotorerna korta stunder direkt när vi kör ut ur garaget i den svenska vinterkylan.
Det finns ingen värmepump i de här bilarna, och då används istället bensinmotorn för att hålla kupén varm. Det här är en lösning som alltså straffar både körkänslan och bränsleekonomin i svenskt vinterklimat.
Siffran för Kia och Hyundai gäller tills batteriet är urladdat, men bensinmotorn har alltså startat flera gånger innan dess. Om du kan stå ut med det går det att köra Kias och Hyundais bilar väldigt långt med låg förbrukning. Bensinmotorn går ju inte hela tiden förrän batteriet är urladdat.
Laddhybriden är bara snål om den laddas
Gemensamt för nästan alla laddhybrider är att de sällan klarar den körsträcka som biltillverkarna utlovar. Det är inget nytt, det gäller för förbrukningssiffrorna också. Men om du anpassar körningen går det faktiskt att nå – och ibland slå – den officiella räckviddssiffran.
Tänk också på att en konventionell bil utan hybridtekniken mycket väl kan vara snålare på riktigt långa sträckor. Laddhybriden är bara snål om den laddas.

Så långt kommer laddhybriderna
Förhållande: Den här siffran anger hur många procent av den dagliga körningen (3,4 mil enligt Trafikanalys) som bilen kan göra på eldrift.
Bilmodell | Räckvidd | Temperatur | Förhållande |
Mercedes C 350 e | 17 km | 10° | 50% |
Porsche Cayenne S E-Hybrid | 18 km | 7° | 53% |
BMW X5 xDrive40e | 22 km | 21° | 65% |
Mercedes E 350 e | 22 km | 21° | 65% |
Mercedes GLC 350 e | 23 km | 7° | 68% |
BMW 330e | 26 km | 6° | 76% |
Volkswagen Passat GTE (före facelift) | 27 km | 3° | 79% |
Volvo XC90 T8 | 28 km | 11° | 82% |
Mini Cooper S E Countryman All4 | 31 km | 12° | 91% |
Mitsubishi Outlander PHEV | 31 km | 6° | 91% |
Volkswagen Passat GTE (före facelift) | 31 km | 6° | 91% |
Porsche Cayenne E-Hybrid | 32 km | 5° | 94% |
BMW 530e | 32 km | 21° | 94% |
Volvo XC90 T8 | 33 km | 21° | 97% |
Porsche Panamera 4 E-Hybrid | 34 km | 20° | 100% |
Audi A3 e-tron | 34 km | 7° | 100% |
Volkswagen Golf GTE | 37 km | 11° | 109% |
Mitsubishi Outlander PHEV | 38 km | 5° | 112% |
BMW 225xe | 38 km | 7° | 112% |
Mini Cooper S E Countryman All4 | 38 km | 23° | 112% |
Volkswagen Passat GTE (före facelift) | 39 km | 10° | 115% |
Volkswagen Passat GTE (efter facelift) | 39 km | 8° | 115% |
Volvo V60 D5 Twin Engine | 39 km | 10° | 115% |
Volvo XC60 T8 | 39 km | 7° | 115% |
Volvo V90 T8 | 40 km | 5° | 118% |
Volvo V90 T8 | 40 km | 21° | 118% |
BMW 330e | 40 km | 8° | 118% |
Volvo XC40 T5 | 41 km | 23° | 121% |
Volvo V60 T8 | 41 km | 5° | 121% |
Volvo XC60 T8 | 41 km | 16° | 121% |
Volvo V60 T8 | 43 km | 8° | 126% |
Volvo V60 T8 Twin Engine Polestar Engineered | 43 km | 7° | 126% |
Audi Q7 e-tron | 50 km | 21° | 147% |
Toyota Prius Plug-in Hybrid | 50 km | 10° | 147% |
Kia Niro Plug-in Hybrid | 51 km | 10° | 150% |
Kia Optima Plug-in Hybrid | 53 km | 5° | 156% |
Hyundai Ioniq Plug-in Hybrid | 54 km | 9° | 159% |
Kia Optima SW Plug-in Hybrid | 64 km | 3° | 188% |

Så testar vi räckvidden
Vi testkör laddhybriderna längs en viss sträcka, knappt 28 mil lång, och vi byter förare flera gånger under dagen – alla har ju sin egen körstil. Sträckan innehåller både stads-, landsvägs- och motorvägskörning.
Laddhybriderna laddas fullt i varmgarage under natten och vi ställer klimatanläggningen på 21 grader. Yttertemperaturen är en viktig faktor för att förlänga räckvidden, men eftersom testerna görs året runt varierar den mycket mellan olika testbilar. Tänk på det när du jämför siffrorna. Vi har skrivit med temperaturen i tabellen för transparensens skull.
Vi har också räknat ut hur stor del av vardagskörningen som en svensk genomsnittsbilist kan göra med de olika laddhybriderna. Snittsträckan för en svensk bilist är 1.224 mil, enligt siffror från Trafikanalys, och det blir knappt 3,4 mil om dagen.

