Populära laddhybriden får större batteri och nytt ”snöläge”

Mitsubishi var tidigt ute med en fyrhjulsdriven laddhybrid i suv-format på den svenska marknaden. Den säljer fortfarande bra men är frånkörd av nya klassledaren Volkswagen...

Annons
Annons

Mitsubishi var tidigt ute med en fyrhjulsdriven laddhybrid i suv-format på den svenska marknaden. Den säljer fortfarande bra men är frånkörd av nya klassledaren Volkswagen Passat GTE.

Outlander har redan fått en uppdatering med ny design och ett särskilt elläge som tvingar drivlinan att köra på el, och nu är det dags igen. Mitsubishi släpper ytterligare en uppdatering och den här gången är största nyheten att modellen får ett större batteripaket.

Dagens batteri på 12 kWh ersätts med ett nytt på 13,8 kWh. Exakt vad det innebär för räckvidden är inte officiellt än, men eftersom batteriet är 15 procent större kanske vi kan räkna med att även räckvidden blir omkring 15 procent längre.

Dagens modell ska fixa 5,4 mil och med det nya batteripaketet kan den siffran alltså klättra till 6,2 mil. Men den officiella siffran är inte bekräftad av Mitsubishi.

En annan viktig nyhet är att bensinmotorn på 2,0 liter ersätts av en 2,4-litersmotor som använder Atkinsoncykeln. Vridmomentet ska vara högre än idag och motorn ska vara mjukare och effektivare.

Det finns också ett särskilt snöläge i fyrhjulsdriftssystemet som kan komma väl till pass på oplogade vägar.

Populära laddhybriden får större batteri och nytt
Annons
Annons
Rulla till toppen