Hyundai har släppt en eldriven suv i kompaktklassen – segmentet som växer mest i bilvärlden just nu. Det här blir en utmanare i samma klass som Nissan Juke och nykomlingen kommer i två versioner, med olika lång räckvidd.
Det lilla batteriet på 39 kWh ger en räckvidd på ”upp till 30 mil”, och den siffran är Hyundais mål enligt den nya WLTP-körcykeln, som är strängare än den gamla NEDC-körcykeln. Den större versionen har 64 kWh och en räckvidd på upp till 47 mil.
Det finns stöd för snabbladdning på upp till 100 kW.
Hyundai Kona Electric har batteripaketet integrerat i plattformen och det ska alltså inte sno dyrbart passagerarutrymme i kupén. Bagaget rymmer 373 liter (Volkswagen Golf rymmer som jämförelse 380 liter). Den siffran krymper till 332 liter med laddsladden.
Än så länge är det oklart om Hyundai Kona Electric går att få med dragkrok, och vad den ska kosta i Sverige, men vi undersöker det med svenska Hyundai. Försäljningsstart blir senare under året.

Litet batteri | Stort batteri | |
Effekt | 99 kW (135 hk) | 150 kW (204 hk) |
Vridmoment | 395 Nm | 395 Nm |
Batterikapacitet | 39 kWh | 64 kWh |
Förbrukning | 14,8 kWh/100 km | 15,2 kWh/100 km |
0–100 km/h | 9,3 sekunder | 7,6 sekunder |
Räckvidd* | ”Upp till 30 mil” | ”Upp till 47 mil” |
*) Hyundais mål enligt WLTP-körcykeln.






