Jaguar I-Pace är officiell – fyrhjulsdriven elsuv med räckvidd på 47 mil

Äntligen premiär för teknikspäckad suv många ser fram emot.

Jaguar I-Pace är officiell – fyrhjulsdriven elsuv med räckvidd på 47 mil

Jaguar har visat upp den helt produktionsfärdiga versionen av elsuven I-Pace. Den börjar säljas senare i år och smiter före Audi e-tron Quattro och Mercedes EQC i den eldrivna suv-klassen.

Eftersom Jaguar- och Land Rover-koncernen inte precis varit några föregångare på el- och hybridsidan utan till stor del valt att fokusera på dieselmotorer blir Jaguar I-Pace extremt viktig för att koncernen ska kunna slippa undan höga EU-böter när de nya koldioxidreglerna träder i kraft 2021.

Stor som en Macan – rymlig som en Cayenne

Jaguar I-Pace blir ungefär lika stor som Porsche Macan men ska vara rymligare än den större modellen Cayenne, eftersom eldrivlinan utnyttjar utrymmet mycket bättre än en förbränningsmotor. Bagagevolymen är 656 liter mot 500 i Macan och 770 i nya Cayenne. Dessutom finns ett litet bagageutrymme framtill på 27 liter.

Läs också: Vi provkör Jaguar I-Pace: Redo att jaga Tesla

Får vi tro ryktena som cirkulerar inom bilindustrin är stora delar av drivlinan i Jaguar I-Pace utvecklad av företaget e-AAM i Trollhättan, ett företag som ursprungligen knoppades av från Saab Automobile.

Räckvidd på 47 mil och fyrhjulsdrift

Jaguar I-Pace har ett batteripaket på 90 kWh som ger en räckvidd på 47 mil enligt den nya och strängare WLTP-körcykeln. Än så länge finns I-Pace bara med ett batteripaket, men fler storlekar kan följa senare. Räckvidden som finns kvar tills bilen är urladdad kan beräknas på ett smart sätt utifrån klimat, backar längs vägen, körstil och trafik.

Bilen kan snabbladdas med upp till 100 kW, men i de vanligare 50 kW-snabbladdarna idag tar det drygt en och en halv timme att få 80 procents laddning.

Jaguar I-Pace får två elmotorer, en framtill och en baktill, och blir därmed fyrhjulsdriven. Effekten ligger på 400 hästkrafter, vridmomentet på 700 Nm och accelerationen till 100 km/h tar 4,8 sekunder.

För att hålla vikten nere byggs bilen på en ny aluminiumarkitektur, och det gör också modellen till Jaguars hittills mest vridstyva. Bilens tyngdpunkt är 13 centimeter lägre än i suven F-Pace.

Får vi tro ryktena som cirkulerar inom bilindustrin är stora delar av drivlinan i Jaguar I-Pace utvecklad av företaget e-AAM i Trollhättan, ett företag som ursprungligen knoppades av från Saab Automobile.

Det är möjligt att få bilen med dragkrok men dragvikten är inte högre än 750 kilo, skriver Tek.no.

Uppdateringar över nätet

Interiören bjuder på en del nyheter men mycket känns också igen från andra Jaguar- och Land Rover-modeller. Infotainmentsystemet har två skärmar (på fem respektive tio tum) som styr olika funktioner. 4G-uppkoppling med trådlöst nätverk är standard.

Det finns möjlighet att hålla koll på bilen via en app för att till exempel värma upp batteriet och kupén i förväg, men då måste bilen stå på laddning. Det ska ge flera mils extra räckvidd på vintern. Det finns dessutom en värmepump för att hålla batteriet och kupén varma i svenskt vinterklimat.

Jaguar I-Pace har också på en annan viktig nyhet, nämligen att den kan ta emot uppdateringar direkt över nätet. Föraren behöver alltså inte ta tid i vardagsschemat för att åka in till verkstaden för att få bilen uppdaterad.

Interiörmässigt får I-Pace ett nytt alternativ för alla som inte tycker att läderklädsel hör hemma i en elbil, nämligen en ny "premiumtextil" kallad Kvadrat.

Läs också: Svenska priser – så mycket kostar nya Jaguar I-Pace

Uppdatering 20/8: Jaguar har nu de officiella siffrorna för räckvidden och den är 47 mil enligt WLTP, inte 48 mil som uppgavs när bilen presenterades. Vi har uppdaterat artikeln.

Håll dig uppdaterad med nyhetsbrevet!
Jag tycker I-Pace är riktigt snygg. Bra jobbat, Jaguar!
Ja
180
8
Nej