Sverige får beröm i ny elbilsrapport – kurvorna pekar uppåt!

Det går inte så trögt som många kanske tycker. Åtminstone inte jämfört med många andra länder.

Annons
Annons

Nio av tio bilar som rullar ur bilhallarna drivs fortfarande av enbart bensin eller diesel, enligt organisationen Gröna Bilister, så ibland är det lätt att tro att omställningen till eldrift går trögt.

Det gör den. Men jämfört med många andra länder ligger Sverige ändå riktigt bra till. Sverige får beröm i en ny rapport om elbilsomställningen i Norden, gjord av Internationella energirådet.

I förhållande till hur många som bor i Sverige ligger vi ”slående” långt fram i omställningen, enligt IEA. De nordiska länderna står för åtta procent av alla elbilar och laddhybrider som rullar på vägarna.

Det är förstås ingen hemlighet att elbilslandet Norge drar upp de här siffrorna enormt mycket. Men Sverige står ändå för en femtedel av alla elbilar och laddhybrider i Norden. Faktum är att Norden är tredje bästa elbilsregionen i världen efter Kina och USA.

Den svenska supermiljöbilspremien har gjort sitt till för att öka på försäljningen, och den byts snart ut mot en större elbilspremie i bonus/malus-systemet. Det är inte lika vassa subventioner som i Norge, men ändå mer än många andra länder mäktat med.

Sverige får beröm i ny elbilsrapport – kurvorna pekar uppåt!

Rapporten tar också flera andra intressanta punkter:

• Trots att det rullar en kvarts miljon elbilar i Norden står de totalt för bara en procent av elbehovet i länderna. Eftersom elnäten i Norden är väl anpassade för spikar, bland annat med extrema vintrar, finns ingen risk att elnätet skulle ”braka ihop” när elbilarna laddas.

• 2030 rullar fyra miljoner elbilar och laddhybrider i Norden, enligt den här rapporten.

• Om det rullar fyra miljoner elbilar och laddhybrider i Norden, som rapporten alltså visar, kommer inte heller det leda till att elnätet brakar ihop. Fyra miljoner elbilar innebär två–tre procent av elbehovet 2030.

Annons
Annons
Rulla till toppen