Volkswagens elektriska racebil har fått ett namn – I.D. R Pikes Peak

VW:s elektriska ID-modeller har fått ett tillskott i form av racebilen "I.D. R Pikes Peak". Ska de hala formerna räcka för en ny rekordtid?

Volkswagens elektriska racebil har fått ett namn – I.D. R Pikes Peak

Volkswagens satsning på elbilar samlas under namnet "I.D." och nu har man fått en oväntad tillökning i familjen. VW:s satsning på Pikes Peak i år ska ske med modellen "I.D. R Pikes Peak".

VW bjuder på två nya illustrationer av den elektriska racebilen och som vi kan se får den stora likheter med de som används inom sportvagnsracingen. Några tekniska uppgifter bjuder man dock inte på, men vi kan anta att det krävs någonstans kring 1.500–2.000 hk för att på allvar utmana de bästa tiderna uppför Pikes Peak.

"Vi vill vara i spetsen för elektromobilitet med Volkswagen och I.D.-familjen", berättade Volkswagen styrelseledamot och utvecklingschef, dr Frank Welsch.  "Att konkurrera i den mest kända backtävlingen i världen med I.D. R Pikes Peak har inte bara symbolisk mening utan är också ett värdefullt test för den allmänna utvecklingen av elbilar."

Jürgen Stackmann, ledamot med ansvar för försäljning, marknadsföring och eftermarknad, tillade:

"Pikes Peak är utan tvekan den mest ikoniska backtävlingen i världen. För Volkswagen är det en fantastisk möjlighet att ladda ämnet E-mobilitet, både emotionellt och ur sportsynpunkt, tack vare ID R-projektet."

Fransmannen Romain Dumas, kanske mest känd för sina insatser som långdistansförare hos Porsche, ska köra Volkswagens racebil uppför Pikes Peak. Senast Romain Dumas körde Pikes Peak var 2017, då han vann med sin Norma MXX RD Limited. Vilket han även gjorde 2014 och 2016.

Trots sina fina framgångar uppför Pikes Peak betraktar Romain Dumas backtävlingar som en "hobby". Men den här gången, tillsammans med Volkswagen, är nog satsningen lite mer än ett hobbyuppdrag.

Volkswagens uttalade mål är att sätta en tid som snabbaste elbil någonsin uppför Pikes Peak. Då behöver man klå Rhys Millens rekordtid för elbilar, 8:57,118, som han satte 2015 med sin "eO PP03". Snabbast totalt sett är fortfarande Sebastien Loebs rekordtid från 2013. Då körde Loeb med Peugeot 208 T16 Pikes Peak på endast åtta minuter och 13,878 sekunder.

Under avdelningen för onödigt vetande så kan vi sortera in det faktum att backtävlingen uppför Pikes Peak är den näst äldsta motortävlingen i USA, då man började redan 1916. Äldst är Indy 500 som kördes första gången 1911.

Den första landsvägsmodellen i VW:s I.D-familj ska börja tillverkas under slutet av 2018, i Zwickau. Det blir sannolikt en modell i kompaktklassen, som sen följs av en suvmodell och en familjebuss. Därefter lanseras sannolikt en ersättare till Phaeton, som visades i konceptform nyligen med namnet ID Vizzion.

 

Volkswagens officiella mål är att bli snabbaste elbil uppför Pikes Peak. Men kanske har man tänkt sig att även klå Sebastien Loebs rekordtid från 2013?

Designmässigt är det mycket sportvagnsracing över I.D. R Pikes Peak. Kanske har VW lånat delar från Porsche 919 Hybrid?

Romain Dumas har vunnit Pikes Peak tre gånger på fyra försök, de senaste åren. Bättre förare än Dumas kunde inte Volkswagen hitta – dessutom har han stor erfarenhet av sportvagnsracing.

Håll dig uppdaterad med nyhetsbrevet!

Missa ingenting! Prenumerera på vårt nyhetsbrev.

Pikes Peak är en häftig tävling!
Ja
19
1
Nej