Ny provkörning av Jaguar I-Pace: Snabb och rymlig – men inget toppbetyg

"Känns mer som en sportbil än en högbyggd suv att köra."

Annons
Annons

De hajpade elbilarna som tillverkarna började smygvisa för flera år sedan börjar nu bli verklighet. Jaguar I-Pace är en ny, eldriven suv som smiter före Audi e-tron och Mercedes EQC, och som nu har fått en svensk prislapp på strax över 800.000 kronor.

Vi har provkört Jaguar I-Pace två gånger, och nu har även brittiska Carwow publicerat en provkörning.

Jaguar I-Pace får framför allt beröm för prestandan – något som vissa förstås tycker är helt oviktigt i en vardagsbil. Men Jaguar använder precis som Tesla prestandan för att locka fler att bli intresserade av en elbil och för att I-Pace ska uppfattas som en toppmodell.

”Även med fyra passagerare ombord och bagageutrymmet fyllt med bagage känns I-Pace mer som en sportbil än en högbyggd suv att köra”, enligt testföraren.

Ny provkörning av Jaguar I-Pace: Snabb och rymlig – men inget toppbetyg
Snyggt och lyxigt, men inte helt enkelt att använda.

Den elektriska drivlinan är betydligt mer effektiv med utrymmet än en förbränningsmotor med växellåda. Jaguar I-Pace känns rymlig och har ett stort bagageutrymme för sin storlek, enligt Carwow.

När vi ändå är på insidan: på det hela taget får interiören ett högt betyg med en ”högteknologisk” känsla som känns lyxigare än i Tesla Model X. Men det har också en baksida. Infotainmentsystemet styrs med flera olika skärmar och är inte helt enkelt att använda.

Jaguar I-Pace får också minuspoäng för den höga prislappen, så slutbetyget blir sex av tio.

Annons
Annons
Rulla till toppen