Mercedes: Vätgasbilar kapar utsläppen – även om de tankas "fossilt"

Dessutom bättre än batterielbilar för bilförare som kör långt, enligt Mercedes.

Mercedes: Vätgasbilar kapar utsläppen – även om de tankas "fossilt"

Vätgasbilar har hamnat i skymundan bakom den enorma hajpen kring batterielbilarna.

Många bilköpare är väldigt tveksamma till vätgasbilar, och även Teslachefen Elon Musk har sågat dem. Men biltillverkarna och deras chefer verkar gilla dem. Mercedes har gjort klart att bränslecellsbilar är en viktig del av framtiden.

Christian Mohrdieck är chef för utvecklingen av bränslecellsfordon på Daimler.

Mercedes ska börja sälja bränslecellssuven GLC F-Cell senare i år. Den blir en laddhybrid och kan alltså köras på "batteriel" i knappt fem mil, för att senare gå över till vätgasdrift.

Även om bränslecellsbilarnas största nackdel fortfarande inte är löst – att det finns för få tankställen – är de en viktig del i Mercedes framtid, enligt Christian Mohrdieck, som är chef för utvecklingen av bränslecellsfordon på Mercedesägaren Daimler. Förutom att de går snabbt att tanka och har relativt lång räckvidd passar de i många andra fordon än personbilar, något som är viktigt för Daimler som säljer extremt många fordonstyper.

"Bränslecellsbilar är väldigt intressant för kunder som behöver köra långt"

"Bränslecellsdrift är framför allt väldigt intressant för kunder som behöver köra långt varje dag och som har tillgång till vätgasmackar. Men för bilar i stadstrafik är helt batteridrivna elbilar en väldigt bra lösning."

Så varför kombinera en bränslecellsbil med en laddhybrid?

"Vi ville använda fördelarna med hybridtekniken och inte behöva välja mellan det ena eller andra. Batteriet har tre fördelar: vi kan ta tillvara den naturliga rörelseenergin, vi kan ge extra kraft vid acceleration och räckvidden blir längre. Laddhybriden hjälper kunder i den första fasen, där tanknätverket fortfarande är 'tunt': att ladda för fem mil kan göras hemma. För de flesta är det tillräckligt för att nå nästa vätgasmack."

Även med fossil vätgas, som framställs med naturgas, kapas utsläppen jämfört med en vanlig bil, enligt Mercedes.

"Måste vara attraktivt för både kunden och tillverkaren"

Precis som med andra bränslen blir vätgas bara klimatsmart om den framställs på ett klimatsmart sätt. Enligt Mercedes kapar vätgasbilar koldioxidutsläppen med 25 procent även om den framställs med fossil naturgas.

"Det viktiga är att den kan produceras på ett grönt sätt. Det finns redan många sätt att göra det", säger Christian Mohrdieck, som tror att vätgas som bränsle kommer få ett ordentligt uppsving efter 2025.

"Vi får inte glömma att om en teknologi ska få ett genombrott måste den vara attraktiv både för kunden och tillverkarken."

Håll dig uppdaterad med nyhetsbrevet!

Missa ingenting! Prenumerera på vårt nyhetsbrev.

Jag är övertygad om att bränslecellsbilarna kommer bli populära efter 2025.
Ja
202
24
Nej