Beställer 800 vätgaslastbilar från Tesla-utmanaren Nikola

Vätgasdrivna lastbilar tankas på "högst 20 minuter" och har lång räckvidd.

Beställer 800 vätgaslastbilar från Tesla-utmanaren Nikola

Alla är inte övertygade om att det är batteridrivna elbilar som gäller i framtiden. Ett exempel på det är företaget Nikola som utvecklar en vätgasdriven lastbil.

Den använder en bränslecell som ska ge lite kortare tanktid än det tar att ladda en batterieldriven lastbil. Enligt Nikola tar det "högst 20 minuter" att tanka vätgaslastbilen. Men det största problemet är att det än så länge inte finns så många vätgasmackar.

Nu har Nikola fått en ordentlig order. Bryggeriföretaget bakom Budweiser, Anheuser-Busch, beställer upp till 800 exemplar av Nikolas bränslecellslastbil och planen är att gå över från fossila bränslen till förnybar energi för hela lastbilsflottan.

Men det finns en hake. Beställningen går bara igenom om Nikola bygger vätgasstationer. Företaget ska bygga fler än 700 vätgasmackar i USA och Kanada fram till 2028, och det vill alltså till att mackarna börjar byggas om den här affären ska gå igenom. Mackarna ska vara öppna även för vätgasfordon från andra märken och stationerna ska drivas av vindkraft och solenergi.

Den här typen av jätteaffär är enormt viktig för ett företag som Nikola, där många är osäkra på hur smart vätgas är som fordonsbränsle. Tesla har visat upp en batterieldriven lastbil som Elon Musk nu säger ska kunna gå över 90 mil på en laddning. Nikolas vätgaslastbil ska klara uppemot 190 mil på en tank.

Att laddtiden är längre än det tar att tanka en vätgaslastbil gör inget, hävdar Tesla, eftersom lastbilsförarna ändå måste stanna och rasta med jämna mellanrum.

Budweiser har faktiskt en beställning inne även hos Tesla för den batterieldrivna lastbilen, på 40 exemplar.

Håll dig uppdaterad med nyhetsbrevet!
Jag är övertygad om att vätgas är bättre än batterier i bilar.
Ja
17
31
Nej