Storsatsning på nya elbilsbatterier ska ge betydligt längre räckvidd

Japanska biltillverkare vill köra ifrån konkurrenterna med smartare batteriteknik.

Annons
Annons

En av de viktigaste tekniknyheterna som kommer göra framtidens elbilar bättre är solid state-batterier. För att inte japanska batteritillverkare ska halka efter konkurrenterna kör nu den japanska regeringen igång ett utvecklingsprogram för att snabba på införandet av solid state-batterier.

Än så länge har ingen börjat serietillverka solid state-batterier, men många biltillverkare och batteritillverkare experimenterar med tekniken och Japan har alltså inte som avsikt att bli omkört. Både Toyota, Nissan, Honda och batteritillverkaren Panasonic är involverade i satsningen.

Japanska batteritillverkare hade 70 procents marknadsandel inom litiumjonbatterier för fem år sedan. 2016 var den siffran nere i 41 procent, enligt Nikkei Asia Review. Samtidigt har marknadsandelen för kinesiska batteritillverkare gått upp från 3 till 26 procent på lika lång tid.

Målet med de nya batterierna är att en bil som idag klarar 40 mil på en laddning ska klara 80 mil 2030. Fem år tidigare, 2025, ska siffran vara 55 mil.

Solid state-batterier använder fast elektrolyt istället för flytande, och ska ha högre energitäthet än dagens batterier. Det innebär att ett batteri som är lika stort som dagens batterier kan ge längre räckvidd. Priserna ska också pressas ned, och solid state-batterier ska vara säkrare än dagens litiumjonbatterier med lägre risk för brand.

Solid state-batterierna ska också fungera bättre i kallt och varmt klimat – viktigt i vårt svenska vinterklimat.

Annons
Annons
Rulla till toppen