De stora giganterna som transporterar paket över hela världen har ett stort ansvar för utsläppen. Hittills har företagen oftast använt dieseldrivna lastbilar, men nu är något på väg att hända.
Vi har tidigare skrivit om hur DHL inte hittade någon passande elbil och istället byggde en egen – något som retade upp Volkswagenchefen. UPS har liknande planer och tittar på hur både batterielbilar och bränslecellsbilar kan användas vid utkörningen av paket.
Nästa steg är en bedårande och lite rundlagt ”bullig” transportelbil som ska börja testköras i London och Paris redan i år. Det är engelska teknikföretaget Arrival som tagit fram de 35 testelbilarna tillsammans med UPS.
Räckvidden ligger på 24 mil, och det räcker tydligen utmärkt för att klara de dagliga transportbehoven. Bilen har en vindruta som nästan sömlöst går över i sidorutor för att föraren ska få bättre överblick i trafiken.
I utvecklingen har det fokuserats mycket på att hålla vikten nere och på att det ska finnas förarstödssystem som autobroms och trötthetsvarning för att minska olycksrisken – viktigt för en bil som till stor del körs i stadstrafik.
Eldrift är högt prioriterat för transportföretagen när allt fler storstäder börjar diskutera förbud mot fossildrivna bilar. UPS har idag 300 elbilar och 700 hybridbilar på vägarna i Europa och USA, och har beställt 125 eldrivna lastbilar från Tesla.