Volvos hybridbilar får smarta superkondensatorer

Volvoägaren Geely ska använda superkondensatorer i de kommande mildhybrid- och laddhybridmodellerna. Den här tekniken kompletterar bilens batteri och kan laddas upp och laddas ur betydligt snabbare.

Annons
Annons

Det pratas mycket om batterier inför anstormningen av elbilar och laddhybrider som är på väg ut på marknaden. Vi har till exempel skrivit om hur Volkswagen säkrat batterier för lika mycket pengar som hela företaget Tesla är värt.

Självklart blir batterier extremt viktiga för att omställningen till eldrift ska komma igång på allvar. Men faktum är att det finns en annan teknik som hamnat betydligt mer i skymundan men som Volvo nu tänker använda i de kommande mildhybrid- och laddhybridmodellerna, och det är superkondensatorer.

En superkondensator kan inte alls lagra lika mycket energi som ett batteri, men den kan laddas och laddas ur betydligt snabbare, och fler gånger, utan att tappa kapacitet. Det kan därför vara en riktigt smart lösning för att snabbt lagra energi som sedan ska ”släppas iväg” lika snabbt igen. Då är en superkondensator effektivare än ett batteri och den har alltså längre livslängd. Superkondensatorer kan också vara en billigare lösning än att lagra samma mängd energi lika länge i ett batteri.

Effekten hamnar på mellan 10 och 12 kW, alltså mellan 14 och 16 hästkrafter. Superkondensatorerna ska komplettera bilens batterier, inte ersätta dem.

Det är underleverantören Maxwell Technologies som skrivit avtal med Volvoägaren Geely – en affär som beräknas vara värd 860 miljoner kronor.

Volvos första mildhybrider och laddhybrider med superkondensatorer ska börja byggas sent 2019. Tekniken kommer i början hamna i Volvomodeller som bygger på den mindre CMA-plattformen, som till exempel Volvo XC40 bygger på.

Volvo har som bekant ett mål om att inte lansera några modeller som inte är ”elektrifierade” på något sätt 2019.

Har du koll på hybridtermerna?

En mildhybrid kan oftast inte köras några längre sträckor på el – om den över huvud taget kan köra på enbart el. Den kan heller inte laddas. Poängen är istället att använda hybridtekniken för att stötta förbränningsmotorn och på så sätt minska utsläppen.

En laddhybrid kan laddas i ett uttag och rullar flera mil på eldrift. Räckvidden i praktiken ligger på mellan två och sex mil i dagens laddhybrider men flera biltillverkare har flaggat för att modeller som klarar uppemot tio mil ska lanseras.

Annons
Annons
Rulla till toppen