Ny Teslakrasch med Autopilot – föraren använde mobilen

Elon Musk kritiserade medierna som skriver om olyckan men fick genast mothugg.

Annons
Annons

En ny olycka med en Tesla som kördes på Autopilot har inträffat i USA, den här gången i Utah. Men till skillnad från i en del tidigare olyckor väljer den här föraren, en 28-årig kvinna, att erkänna att hon inte var uppmärksam på vägen.

Bilen körde in i en stillastående brandbil i ungefär 90 km/h. Mirakulöst nog klarade sig föraren med en bruten fot. Hon har själv erkänt att hon struntade i varningarna som bilen skickar ut när föraren inte har händerna på ratten. Hon satt och fipplade med sin mobil.

Amerikanska NHTSA ska utreda olyckan och Tesla har släppt bilens elektroniska ”loggbok” som sparar allt som hänt. Föraren ska ha försökt bromsa manuellt några hundradelar innan bilen krockade.

”Tvärt emot hur Autopilot ska användas var föraren inte uppmärksam på vägen, hon hade inte händerna på ratten och hon använde systemet på en gata utan mittavdelare och med korsningar med trafikljus”, skriver polisen i sin rapport.

Ny Teslakrasch med Autopilot – föraren använde mobilen
Teslas Autopilot fungerar bara på vissa typer av vägar – inte alla, och föraren måste vara uppmärksam trots att systemet är igång.

Många Teslaförare verkar inte inse – eller vill inte inse – hur Autopilot faktiskt fungerar, och vilka begränsningar systemet har. Autopilot ska bara användas på vissa typer av vägar och föraren måste vara uppmärksam på trafiken. Det går alltså inte att förvänta sig att bilen klarar alla trafiksituationer själv.

Men Tesla har en svår pedagogisk utmaning i att förklara det. Bara namnet Autopilot tycker många innebär att bilen kan ta hand om körningen helt själv och på Teslas hemsida står det att ”hårdvara för autonom körning finns i samtliga bilar”. Att mjukvaran för det ännu inte är släppt förklaras först senare.

Elon Musk har kritiserat medier som skriver om den här typen av olyckor. Enligt honom är det underligt att olyckor med Autopilot får så mycket uppmärksamhet när det sker tusentals olyckor med ”vanliga” bilar varje år.

Men han fick snabbt hårt mothugg från många håll. Elon Musks statistik stämmer inte, påpekar sajten Recode, och det är fel att dra så höga växlar på siffror som det inte finns några bevis för. Att medier bevakar den här typen av olyckor är dessutom en av dess främsta uppgifter och det vore oansvarigt att inte göra det, enligt Ryan Felton på sajten Jalopnik.

Läs mer om Elon Musks siffror om Autopilot i den här artikeln.

Annons
Annons
Rulla till toppen