Biltillverkarnas jättemiss: Laddhybrider och elbilar går knappt att få tag på

Du som funderar på att byta till en elbil eller laddhybrid är verkligen inte ensam. Tyvärr kan det innebära långa leveranstider – om bilen över huvud taget går att beställa. Vår genomgång visar att leveranstiderna kan vara uppemot tio månader och vissa modeller är helt slutsålda.

Annons
Annons

Elbilarna och laddhybriderna står fortfarande för en försvinnande liten del av alla nya bilar som registreras in i Sverige. I april var bara sex procent av alla bilar som registrerades en så kallad supermiljöbil.

Men ökningen går snabbt – i april förra året var den siffran bara 3,7 procent och många biltillverkare hänger inte med i svängarna. Det tar tid att ställa om en gigantisk produktionsapparat och det får du som köpare betala för genom att vänta.

Vi har gått igenom nästan alla elbilar och laddhybrider på den svenska marknaden för att ta reda på hur länge köparna måste vänta om de lägger en beställning idag.

Inte ovanligt att köparna får vänta nästan ett år på sin bil

Biltillverkarnas jättemiss: Laddhybrider och elbilar går knappt att få tag på

Du som vill ha en laddhybrid från Audi eller Volkswagen har tyvärr inte så mycket att välja på. Volkswagen Passat GTE finns att beställa från fabrik men leveranstiden är upp emot ett år. Elbilen e-Golf levereras lite snabbare.

Den mindre laddhybriden Golf GTE och Audis version, A3 e-tron, är båda helt slutsålda. Bilarna går inte att beställa men det kan finnas enstaka bilar ute hos handlarna.

• När öppnar beställningarna igen, och när får kunderna sin bil levererad i så fall?

”I nuläget kan jag inte ge ett exakt svar på den frågan. Vi jobbar förstås på att det ska kunna se så snart det är möjligt”, säger Marcus Thomasfolk, informationschef på svenska Volkswagen, till Recharge.

Räddningen för dig som vill ha en bil snabbt är att välja en lagerbil, men då kan du inte alltid välja exakt den specifikation du vill med färg och tillval.

”Passat GTE har glädjande nog varit en mycket stor försäljningsframgång och därför har vi denna situation. Samtidigt är det så att våra återförsäljare har beställt hem ett ganska stort antal lagerbilar vilket gör att man kan få snabbare leveranser om man väljer en sådan”, fortsätter han.

Biltillverkarnas jättemiss: Laddhybrider och elbilar går knappt att få tag på

Även Audis laddhybridsuv Q7 e-tron är slutsåld och det finns ingen exakt information om när modellår 2019 kommer kunna levereras.

”Men vi räknar med början på nästa år, då de även har certifierats enligt den nya WLTP-körcykeln”, säger Irene Bernald, informationschef på Audi i Sverige.

Batteribrist hos Hyundai

Hyundai och Kia har slagit på stort med lanseringen av flera riktigt prisvärda elbilar och laddhybrider. Hyundai Ioniq Electric har till exempel fått beröm för låg elförbrukning som ger lång räckvidd trots att batteriet inte är störst i klassen.

Men när det kommer till att leverera bilar blir det värre. Hyundai har råkat ut för global batteribrist och väntetiden för den eldrivna versionen av Hyundai Ioniq är mellan åtta och tio månader. Du som beställer en bil idag kan alltså få den levererad tidigast i januari 2019, eller i värsta fall i mars. Laddhybridversionen kan levereras på sex till åtta månader.

Biltillverkarnas jättemiss: Laddhybrider och elbilar går knappt att få tag på

Inte heller Volvo kan hålla korta leveranstider på laddhybridmodellerna. Du som lägger en fabriksbeställning på en ny Volvo XC60 T8 Twin Engine kan få vänta upp emot åtta månader. Volvo V90 kan levereras lite snabbare än så (fyra månader). När det gäller XC90 uppgav en handlare vi pratade om att det bara fanns en enda XC90-laddhybrid i hela Sverige.

Dieselmodellerna har betydligt kortare leveranstid så det är inte underligt om en del köpare övertalas att köpa en diesel istället.

Kia och Mitsubishi med snabb leverans

Då är läget betydligt bättre hos Mitsubishi som sålt laddhybridsuven Outlander PHEV i många år – en modell som dessutom svalnat en del på marknaden nu när konkurrenten Volkswagen Passat GTE börjat säljas.

”Vi har gott om Mitsubishi Outlander Plug-In Hybrid i lager så vi har ingen väntetid. Även om en kund beställer en bil som mot förmodan inte finns i lager som beställs från fabriken i Japan har vi inga fördröjda väntetider. Beställer man en Outlander Plug-In Hybrid idag kan den levereras direkt”, säger Lotta Thulin på Mitsubishi i Sverige.

Biltillverkarnas jättemiss: Laddhybrider och elbilar går knappt att få tag på

”Högt tryck på försäljningen”

Renault Zoe och nya generationen Nissan Leaf kan båda levereras på fem månader, men inte om du väljer den högre utrustningsnivån Tekna i Leaf – då ökar leveranstiden till nio–tio månader.

Mercedes har uppehåll i beställningarna av laddhybridmodellerna. Nya modeller med dieselmotor är på väg att lanseras men dyker inte upp förrän vid årsskiftet som tidigast.

Även Kia kan leverera laddhybridversionerna av Niro och Optima direkt.

”Vi har högt tryck på försäljningen men trots det god tillgång på båda våra laddhybrider, med lager hos både återförsäljare och i importhamn. Snabbaste sättet att få en bil är att välja en bil som finns lager hos återförsäljarna. Leveranstid är därmed upp till respektive återförsäljare. Vi tillhandahåller en till tre versioner av respektive modell och alla finns i lager”, säger David Lilja, pr-chef på Kia i Sverige.

Så lång är leveranstiden

Bilmodell Biltyp Leveranstid
Audi A3 e-tron Laddhybrid Slutsåld, oklart när modellår 2019 kommer
Audi Q7 e-tron Laddhybrid Slutsåld, oklart när modellår 2019 kommer
BMW 225xe Laddhybrid 1–2 månader
BMW 330e Laddhybrid Ingen uppgift
BMW 530e Laddhybrid 1–2 månader
BMW i3 Elbil 4 månader
BMW i3 REX Laddhybrid 3 månader
Hyundai Ioniq Electric Elbil 8–10 månader
Hyundai Ioniq Plug-in Hybrid Laddhybrid 6–8 månader
Kia Niro Plug-in Hybrid Laddhybrid Leverans direkt
Kia Optima Sportswagon Plug-in Hybrid Laddhybrid Leverans direkt
Kia Soul EV Elbil Finns i lager, leveranstid beror på återförsäljare
Mercedes C 350 e Laddhybrid Slutsåld, ny laddhybridmodell med dieselmotor kommer 2019. Lagerbilar kan finnas kvar
Mercedes E 350 e Laddhybrid Slutsåld, ny laddhybridmodell med dieselmotor kommer sent 2018. Lagerbilar kan finnas kvar
Mercedes GLC 350 e Laddhybrid Slutsåld, ny laddhybridmodell med dieselmotor kommer 2019. Lagerbilar kan finnas kvar
Mitsubishi Outlander PHEV Laddhybrid Leverans direkt
Nissan Leaf Elbil 5 månader (N-Connecta och Acenta), ca 9–10 månader (Tekna)
Renault Zoe Elbil 5 månader
Tesla Model S Elbil 2 veckor (lagerbilar i Sverige), 8–10 veckor (lagerbilar i Europa), 3–4 månader (fabriksbeställning)
Tesla Model X Elbil 2 veckor (lagerbilar i Sverige), 8–10 veckor (lagerbilar i Europa), 3–4 månader (fabriksbeställning)
Volkswagen e-Golf Elbil 5–7 månader
Volkswagen e-Up Elbil 4 månader
Volkswagen Golf GTE Laddhybrid Slutsåld, oklart när modellår 2019 kommer
Volkswagen Passat GTE Laddhybrid 11–13 månader, men kan finnas lagerbilar hos återförsäljare
Volvo V60 D5 Twin Engine Laddhybrid Slutsåld, nya generationen V60 kommer senare under året
Volvo V60 D6 Twin Engine Laddhybrid Slutsåld, nya generationen V60 kommer senare under året
Volvo V90 T8 Twin Engine Laddhybrid 3–4 månader
Volvo XC60 T8 Twin Engine Laddhybrid 7–8 månader

Vi har ännu inte kunnat få fram några exakta leveransdatum för Toyota Prius Plug-in Hybrid och Volvo XC90 T8 Twin Engine.

Annons
Annons
Rulla till toppen