Flera svenskar har redan förhandsbokat hajpade elbilen Sono Sion

Lockar med låg prislapp, hyfsat lång räckvidd och dragkrok.

Flera svenskar har redan förhandsbokat hajpade elbilen Sono Sion

Det verkar gå riktigt bra för den lilla uppstickaren Sono Motors, som utvecklar ny billig elbil med hyfsat lång räckvidd och låg prislapp.

Företaget har redan fått över 6.000 förhandsbokningar enligt hemsidan, och en snabb titt på kartan där de blivande ägarna själva kan ange att de reserverat bilen visar att flera av dem finns i Sverige.

Ett av de största problemen som hindrar fler från att byta till elbil är helt klart den höga prislappen (även om elbilarna oftast är billigare att köra i längden). Sono Motors försöker lösa det genom att kapa så mycket kostnader det går.

Elbilen Sion kommer kosta ungefär 20.000 euro inklusive batteri och tysk moms. Exakt vad det innebär prismässigt när bilen rullar på svensk mark är svårt att sia om, men den blir i alla fall billigare än mer etablerade konkurrenter på marknaden. Gissningsvis hamnar prislappen på strax över 160.000 svenska kronor inklusive svensk moms och elbilsbonusen, men exklusive kostnader för import.

Räckvidden anges till 25 mil (i verkligheten, inte enligt NEDC-körcykeln, men det är oklart exakt hur räckvidden testats fram). Sion kan dessutom skryta med dragkrok (med dragvikt på 750 kilo för obromsat släp) – en finess som svenska elbilsköpare skriker efter. Utöver det har Sion solcellspaneler på karossen som kan ladda batteriet.

Flera smarta finesser – men frågetecken för säkerheten

Det finns ännu fler klurigheter som inte finns på andra elbilar:

• Sion kan ladda en annan tack vare "BiSono-funktionen". Den kan också ladda andra prylar, som mobiltelefoner.

• I interiören finns en särskild typ av mossa som filtrerar upp till 20 procent av partiklarna från luften utifrån.

• Instrumenten verkar föredömligt enkla. Mätarna framför föraren visar bara det nödvändigaste. Pedagogiskt!

Men precis som många andra små biltillverkare har Sono Motors valt att spara in en hel del pengar på säkerhetsnivån. "Säkerhet är väldigt viktigt för oss", står det på hemsidan, men säkerhetsnivån ligger på en nivå som de flesta större biltillverkare lämnat för flera år sedan.

Bilen har låsningsfria bromsar, larm, krockkuddar för förare och passagerare samt antisladdsystem, men fler krockkuddar och autobroms lyser med sin frånvaro. Vi får heller inte veta någonting om krockzoner eller förväntat testresultat hos Euro NCAP.

Sono Motors kan också spara pengar på att inte ha några säljare eller verkstäder. Om det är något som strular får köparen alltså ta kontakt med Sono på annat sätt. Delar som behöver bytas ut skickas efter med postorder och ägaren kan då välja mellan att själv byta ut dem med hjälp av manualen eller Youtubeklipp, eller att låta valfri verkstad göra jobbet med samma instruktioner.

Du som reserverar en Sion idag bör också veta om att förhandsbokningen bara kan avbrytas inom två veckor – du verkar alltså inte kunna ångra dig senare.

Bilen har nästan inga egenutvecklade komponenter, utan delarna hämtas från olika underleverantörer.

Inga verkstäder

Det finns fler saker att tänka på som forummedlemmen Jerker på svenska Teslaklubben informerar om i ett informativt inlägg:

• Bilen har bara två års garanti, eller 10.000 mil. Batterigarantin är lika lång (eller högst 2.000 laddcykler). Det är betydligt kortare än de åtta år som flera stora biltillverkare har som batterigaranti.

• Bilen har ingen vagnskadegaranti. Du som vill ha den helförsäkrad behöver alltså ha en helförsäkring redan från start – dyrare än en halvförsäkring, som räcker för bilar med vagnskadegaranti.

• Billackering är dyrt och Sono Motors sparar pengar genom att ha en folierad och reptålig plastkaross.

Leveranserna ska köras igång 2019, om allt går enligt plan.

Håll dig uppdaterad med nyhetsbrevet!
Jag kan tänka mig att acceptera de här kompromisserna för att få lägre inköpspris.
Ja
48
76
Nej