Audi e-tron får virtuella backspeglar som ger längre räckvidd

Designteamets gamla dröm om att kasta ut backspeglarna och ersätta dem med kamerorna blir verklighet i Audis nya elsuv e-tron. Och ingenjörerna jublar över lägre luftmotstånd – som ger längre räckvidd.

Audi e-tron får virtuella backspeglar som ger längre räckvidd

Audi fortsätter släppa fler detaljer om eldrivna suven e-tron. Den officiella premiären skjöts fram på grund av att högsta chefen satt häktad för att inte undanröja bevis om dieselskandalen, men försäljningsstarten är planerad till senare i år.

En detalj som dök upp på konceptversionen av Audi e-tron var kamerorna som ersatte backspeglarna. Det här är en gammal dröm för alla bildesigners, som i alla tider har velat byta ut de fula och analoga backspeglarna mot något snyggare och mer högteknologiskt.

Och ingenjörerna gillar kamerorna eftersom de sänker luftmotståndet – det ger längre räckvidd.

Nu verkar det faktiskt som att drömmen går i uppfyllelse. Enligt Audi själva blir e-tron först i världen med "virtuella sidobackspeglar", som det kallas.

"Det har inte varit tillåtet tidigare men blir det i samband med produktionsstarten. Det är en så kallad ECE standard som även omfattar Sverige", säger Irene Bernald, informationschef på svenska Audi.

De kamerabaserade och digitala backspeglarna blir inte standard utan tillval till e-tron. Bilden visas i separata, sju tum stora OLED-skärmar på insidan av de främre sidodörrarna. Precis som med vanliga backspeglar kan kamerorna ändra vinkel och skräddarsys med andra inställningar i infotainmentsystemet.

Föraren kan också välja mellan tre olika lägen för motorvägskörning och parkering, plus ett särskilt läge för när föraren ska svänga.

Håll dig uppdaterad med nyhetsbrevet!
Jag har mycket hellre kameror än backspeglar i min nästa bil!
Ja
25
8
Nej