Uppstickaren Sono Sion lockar svenska köpare: "Hoppas väldigt mycket på den här bilen"

Premium Det är inte så lätt att få tag i en billig elbil med dragkrok. Tyska Sono Motors ska börja bygga prisvärda elbilen Sion nästa år – och Jerker Rolander har redan skrivit upp sig på väntelistan. Men köparna får kompromissa med säkerheten och garantierna.

Uppstickaren Sono Sion lockar svenska köpare: "Hoppas väldigt mycket på den här bilen"
Sono Motors utmanar de stora biljättarna med elbilen Sion, som ska börja byggas sent 2019 om allt går enligt plan.

Det är stor skillnad på utbudet av elbilar idag jämfört med för bara några år sedan. Idag har nästan alla stora biljättar någon elbil på gång. Men ofta handlar det om lyxiga och dyra elsuvar med imponerande prestanda. Det är inte så många biltillverkare som visat upp "folkliga" elbilar med lägre prislapp som fler bilköpare faktiskt har råd med.

De stora biljättarna får också konkurrens av små uppstickare. Från Sverige har vi till exempel cityelbilen Uniti som ska vara mer utrymmeseffektiv än "vanliga" elbilar. Och från Tyskland kommer en elbil från Sono Motors som lockar med hyfsat lång räckvidd, låg prislapp och dragkrok.

Jerker Rolander har förhandsbokat en Sono Sion.

Vi har tidigare skrivit om hur flera svenska bilköpare skrivit upp sig på väntelistan för Sono Motors elbil Sion. En av dem är Jerker Rolander.

"Det är en bil som kombinerar flera av mina önskemål på vad en bil ska ha, och detta är nog den som prickar in flest bland de elbilar som hittills har presenterats eller redan finns på marknaden", säger han till Recharge.

• Hur kommer det sig att du bokat en Sion?

"Dragkrok är ett krav och Tesla Model X och Jaguar I-Pace är för dyra. Jag bor i hus på landet och håller ständigt på med nåt projekt och ett liv utan bil med dragkrok är i princip omöjligt. Ett rejält lastutrymme är också bra, och de 650 liter bakom bakre sätena är ju mer än Volvo V70 och nya V60 har. Med baksätet nedfällt blir det 1.250 liter som inte är riktigt lika mycket, men inte långt från som dessa modeller. Sedan är naturligtvis priset ett stort skäl. Jag har länge väntat på att elbilarna ska falla i pris och jag tror att detta är början på det." 

"Jag har länge väntat på att elbilarna ska falla i pris och jag tror att detta är början på det"

Än så länge är det inte klart hur stort batteriet i Sono Sion blir, men tanken är att få så mycket batterikapacitet som möjligt för 4.000 euro. Idag lutar det åt 35–45 kWh. Räckvidden blir upp till 25 mil i verklig trafik. Batteriet blir vätskekylt för att hålla temperaturen nere vid släpkörning eller snabbladdning.

Ingen autobroms

En nackdel för Sono Motors jämfört med större biltillverkare är att de inte alls har samma resurser att lägga på exempelvis säkerhet. Elbilen Sion saknar flera säkerhetsfinesser som är bevisat effektiva och som alla konkurrenter från större biltillverkare har. Sion har till exempel inget autobromssystem och det är oklart hur många krockkuddar den får.

"Jag tar det med jämnmod. Jag har under 30 år som bilägare inte haft något av detta eftersom jag kört äldre bilar, fram till de senaste åren då jag leasat en ny elbil med krockkuddar men ingen autobroms, så detta är ett steg upp."

Jerker Rolander säger att han kan förstå att barnfamiljer som har barn i baksätet är tveksamma, men själv har han sällan mer än en passagerare till vardags.

"Jag är övertygad om att när Sono Motors fått igång produktionen kommer de här finesserna komma på deras bilar också. All sådan teknik faller ju ständigt i pris. För 10–20 år sedan hade inga billiga bilar ABS-bromsar och antisladd men nu har de flesta det."

Att Sion går att serva av en "hemmamekare" ser Jerker Rolander som en stor fördel. "Det enda man ska lämna bort är det som rör starkströmsdelarna. Där säger de att de har ett avtal med en serviceorganisation som finns i hela Europa som åtar sig servicen av detta", säger han.

Serva bilen själv – eller på vilken verkstad som helst

En annan aspekt som Sonoköparna måste tänka på är att Sion inte har lika långa garantier som biljättarna, och inte heller något servicenät. Det finns verkstadsmanual på nätet och reservdelar beställs från Sono. På så sätt får ägarna serva sina bilar själva eller lämna in dem till valfri verkstad.

"Man måste förstå att det är fråga om privatimport. De generösa vagnskade- och nybilsgarantierna som är norm på den svenska marknaden är unika och kostnaden för det läggs naturligtvis ovanpå bilpriset. I övriga Europa är 2–3 år det normala och Sono Motors skiljer sig inte från andra i det hänseendet."

"Att de inte har ett eget servicenätverk kan jag också förstå kan kännas osäkert för många bilköpare som är vana vid att alltid gå till märkesverkstaden och göra sin service. Med Sono Motors kan vilken verkstad som helst gratis ta del av servicemanualerna och göra jobbet. Jag ser egentligen ingen skillnad i det. Tvärtom ökar antalet ställen där man kan få bilen servad."

När det gäller garanti på batteriet – många stora biljättar har som jämförelse åtta års batterigaranti – utgår Jerker Rolander från att Sion kommer med "oändlig" batterigaranti för den som hyr batteriet, men det är inte bekräftat.

"Dessutom har vi som lever i 'elbilsvärlden' lärt oss att batterier är betydligt mer långlivade än vad man tidigare trott, så jag känner ingen större oro på den punkten." 

Sion har solcellspaneler som kan komplettera den vanliga batteriladdningen med några kilometers räckvidd. Den kan också dela med sig av strömmen till andra elbilar.

• Finns det något du tror Sono kommer göra bättre än de stora biljättarna? Att de också kan ha en stor styrka i att vara en liten uppstickare utan något "arv" att ta hänsyn till?

"Absolut! De har inga gamla avtal och andra åtaganden att ta hänsyn till och ingen sälj- eller serviceorganisation som ska sysselsättas."

"Jag har naturligtvis funderat mycket på hur ett nystartat företag ska kunna göra en bil så mycket billigare än etablerade som har kunskap och vana av tillverkning och sitter på gigantiska resurser. Men vi har ju sett många gånger i historien hur stora företagskoncerner har gått under när de till synes stått på sin topp och haft alla möjligheter i världen och har en historia av att själva komma med innovationer – och ändå misslyckas de. Det mest slående exemplet är nog Kodak som faktiskt själva var med och utvecklade digitalkameran och ändå gick de i konkurs för att de inte kunde ställa om resten av företaget."

"Jag är rädd att vi kommer få se en och annan biltillverkarkonkurs under omställningen till elbilstillverkning."

"Jag är rädd att vi kommer få se en och annan konkurs under omställningen till elbilar"

Än så länge är det inte klart var Sono Sion ska byggas någonstans, men det ska enligt företaget bli en "etablerad centraleuropeisk" legotillverkare. 

"Här tror jag Sono Motors får en fördel jämfört med till exempel Tesla som har en helt annan ambitionsnivå och som både vill lära sig hur man tillverkar bilar och utveckla och förnya processen. Sono Motors väljer att lägga ut produktionen på någon som kan det och bara ska bygga ytterligare en bilmodell från en annan kund."

• Tror du Sono kommer lyckas köra igång serieproduktion till det pris de lovar?

"Ja, jag måste tro det! Jag hoppas väldigt mycket på den här bilen och jag tror inte de har gjort några glädjekalkyler. De har ju knutit ett flertal personer till sig som har lång erfarenhet från bilindustrin som borde veta. Det är möjligt att de kommer höja priset något efter ett tag. Men den kommer säkert även i fortsättningen vara mycket billigare än Renault Zoe och Nissan Leaf. Även om den saknar vissa säkerhetsdetaljer som finns hos konkurrenterna har Sion mycket annat som de saknar. Till exempel solceller, 230-voltuttag och Typ 2-uttag för att dela med sig av ström till andra elbilar."

• Har du fått någon ungefärlig leveranstid?

Nej, inte mer än att serieproduktionen ska komma igång i början av tredje kvartalet 2019. Jag har fått könummer 2170."

Håll dig uppdaterad med nyhetsbrevet!
Jag kan absolut tänka mig att köpa en bil från en liten uppstickare utan verkstadsnät.
Ja
42
29
Nej