Många svenska bilköpare har väntat med sitt köp för att den nya elbilsbonusen ska träda i kraft. Från och med 1 juli får elbilsköparna 60.000 kronor i bonus. Det är 20.000 kronor mer än den gamla supermiljöbilspremien. Även för många elbilar höjs bonusen.
Glada nyheter för dig som vill byta till elbil, alltså? Nja, det finns två problem.
• För det första har vi flera gånger skrivit om hur svårt det är att över huvud taget få tag på en elbil. Många biltillverkare har helt missat att beställa batterier och kan därmed inte leverera några bilar. Det gäller även laddhybrider.
• För det andra har flera biltillverkare valt att höja priserna med flera tusen kronor ungefär samtidigt som det nya bonus/malus-systemet trädde i kraft.
Hyundais prishöjning ”äter upp” den högre bonusen
Nissan och Volkswagen höjer priserna för Leaf respektive e-Golf och e-Up med bara några tusenlappar. Det är kanske inte så uppseendeväckande. Men för e-Golf är det ändå 6.000 kronor mer än tidigare.
Då är prishöjningen för Hyundai Ioniq Electric betydligt värre. Svenska Hyundai skruvar nämligen upp priset med 21.000 kronor. På så sätt kostar bilen i praktiken några tusenlappar mer nu jämfört med den gamla supermiljöbilspremien. Bilen får inte mer utrustning än tidigare utan det handlar bara om en prishöjning.
Laddhybridversionen Ioniq Plug-in Hybrid prishöjs med ännu mer, 41.000 kronor. Den får högre bonus nu än före 1 juli, men i praktiken blir Ioniq som laddhybrid ändå nästan 23.000 kronor dyrare än före 1 juli.
Som om det inte vore nog har Hyundai fortarande långa leveranstider på Ioniq och för elversionen får du vänta drygt tio månader innan bilen kan levereras.
Även priserna för resten av Hyundais modeller höjdes den 1 juli.
Vi har sökt svenska Hyundai för en kommentar och uppdaterar artikeln om vi får besked.
Så mycket prishöjs elbilarna…
Bilmodell | Nytt pris | Prisskillnad |
Nissan Leaf | 347.900:– | +3.000:– |
Hyundai Ioniq Electric | 397.900:– | +21.000:– |
Volkswagen e-Golf | 409.900:– | +6.000:– |
Volkswagen e-Up | 289.900:– | +4.000:– |
…och så här ser det ut för de olika Ioniq-versionerna
Bilmodell | Pris före 1 juli | Pris efter 1 juli | Prisskillnad |
Hyundai Ioniq Hybrid | 249.900:– | 267.900:– | +18.000:– |
Hyundai Ioniq Plug-In Hybrid* | 279.900:– | 302.558:– | +22.658:– |
Hyundai Ioniq Electric* | 331.900:– | 337.900:– | +6.000:– |
*) Priset för laddhybrid- och elversionerna gäller efter miljöbilsbonusen (38.342 kronor för laddhybriden och 60.000 kronor för elbilen enligt Transportstyrelsen). Den vanliga hybridversionen får ingen miljöbilsbonusen men prishöjs.