Därför klarar inte Volvo att leverera laddhybrider

Premium Ett halvårs väntetid är ingen ovanlighet om du beställer en ny laddhybrid från Volvo. Och det är bara ett exempel – inte heller de andra biltillverkarna hänger med i omställningen. "De riskerar att bli helt frånkörda", skriver vår elbilsredaktör.

Därför klarar inte Volvo att leverera laddhybrider

Den här artikeln är uppdaterad med ny information.


Varför har Volvo problem med laddhybridleveranserna?

Gå in till Volvohandlaren och lägg en order på exempelvis en V90 T8 med laddhybridteknik, och du kan få vänta över ett halvår, för den exklusivaste versionen.

De dyraste bilarna brukar betyda den högsta vinsten. Varför är väntetiderna långa?

Förklaringarna är många och hade tidigare framför allt med batterierna att göra. Volvo hade inte förutspått att efterfrågan skulle bli så stor som den är och när man exempelvis vill beställa fler batterier än planerat vill leverantörerna ha mer betalt per batteri. Men Volvo skulle hellre betala mindre …

Men de tidigare batterikontrakten omförhandlades till årsskiftet och nu ska den proppen förhoppningsvis vara löst. 

Ett större problem har med produktionen att göra. Eftersom XC90, XC60, V90 och V60 tillverkas på samma lina går det inte att bygga flera modeller av exakt samma slag i rad.

Om man skulle vilja sätta ihop tio stycken XC90 T8 i följd betyder det att batteripaket, elbakaxel och andra elbilskomponenter skulle behöva matas fram i högre takt än vad som nu är möjligt – det betyder att byggtiden per bil går upp och det har man inte råd till. Fabriken arbetar redan för högtryck.

Det handlar alltså också om fabrikslogistik. Och det kräver god framförhållning när det gäller komponenter från underleverantörerna. Skulle exempelvis batterileveranserna från Sydkorea fördröjas av någon anledning (kapade båtar, storm eller annat) blir det närmast kaos i produktionen. 

Biltillverkarna måste alltså ha en buffert av batterier (vilket kostar pengar) och extremt pålitliga leveranser. Är man inte hundra procent säker på att man har alla komponenter som behövs i tid drar man medvetet ner produktionsplanerna.

Våra uppgifter tyder på att tillverkningen av laddhybriderna tar fart nu under 2019.


Kommentar: "Omställningen kommer gå fort – biltillverkarna hänger inte med"

Bilköparna skriker efter laddhybrider, men det är inte många tillverkare som faktiskt kan leverera med kort varsel. Vem hade kunnat tro det för bara några år sedan?!

Tjänstebilisterna driver på efterfrågan, eftersom laddhybrider ofta är förmånliga som tjänstebil, men även privatköparna börjar inse att en laddhybrid kan vara ett smart köp. Och med de nya bonus/malus-reglerna blir det ännu tydligare.

Tyvärr blir det också tydligt att biltillverkarna grovt underskattat hur stor efterfrågan skulle bli. Det får du som bilspekulant betala för i form av längre leveranstid. Om du lägger en beställning idag finns faktiskt risk att bilen hinner bli omodern innan den ens levereras – så snabbt går utvecklingen.

De bilmärken som inte fixar produktionspropparna riskerar snabbt att bli frånkörda.

Volvos produktionsproblem som vi beskriver här ovan får en underlig följd: för att bygga fler laddhybrider måste Volvo samtidigt bygga fler bensin- och dieselbilar. Helt felvänt, absolut, men så fungerar det.

Erik Söderholm, redaktör Recharge.se

Håll dig uppdaterad med nyhetsbrevet!

Missa ingenting! Prenumerera på vårt nyhetsbrev.

Jag kan tänka mig att vänta ett halvår på leverans av en ny bil.
Ja
116
162
Nej