Mysteriet: Varför har Audi e-tron blivit långsammare?

Eldrivna suven blir inte lika kvick som konceptbilen.

Annons
Annons

Audis nya eldrivna suv e-tron kommer närmare. Den officiella premiären är planerad till september och sedan återstår det att se när modellen dyker upp på svenska vägar.

Audi har nyligen skickat ut ett nytt mejl till alla som är intresserade av e-tron, och där fanns en detalj som många reagerade på: 0–100 km/h ska gå på ”mindre än sex sekunder”.

Det kanske inte låter så kontroversiellt. Men för det första är det inte mycket snabbare än den mycket större laddhybridsuven Audi Q7 e-tron som klarar samma sprint på 6,2 sekunder. Och dels hade konceptbilen e-tron Quattro som visades upp för tre år sedan en 0–100-siffra på 4,6 sekunder. Så vad har hänt?!

Mysteriet: Varför har Audi e-tron blivit långsammare?
Konceptversionen som presenterades 2015 hade starkare motorer och behövde bara se ”showig” ut – inte leverera prestanda i vardagskörning.

Den viktigaste anledningen är helt enkelt att konceptbilen hade starkare motorer, enligt Audis svenska informationschef Irene Bernald. Konceptbilen hade 370 kW medan produktionsbilen får en systemeffekt på högst 300 kW.

En annan anledning är att Audi vill garantera att bilen faktiskt kan leverera sin prestanda upprepade gånger och inte ”gå in i väggen” och tappa effekt.

”Audi e-tron är utvecklad för att vara optimal i vardagskörning med så lång räckvidd som möjligt och för att accelerationen skall kunna ske flera gånger utan effektförluster”, säger Irene Bernald till Recharge.

Så det finns alltså en logisk förklaring till att accelerationssiffrorna är mindre imponerande i verkligheten än för konceptbilen, som ju inte behövde leverera prestandan i vanlig körning utan istället skulle väcka intresse på olika bilmässor.

Annons
Annons
Rulla till toppen