Efter servicekaoset: Nu lovar Tesla bättring

"Elon Musk har godkänt att göra allt vi kan för att ge en enastående serviceupplevelse", skriver Tesla i ett mejl till kunderna.

Annons
Annons

Tesla har hamnat i blåsvärder i Norge efter att många kunder börjat klaga högljutt på serviceorganisationen.

Norge har blivit elbilslandet nummer ett tack vare stora subventioner. Många köpare väljer en elbil, och Tesla är ett av de vanligaste märkena. Men när försäljningen ökade visade det sig att serviceorganisationen inte alltid hängde med i svängarna.

Flera Teslaägare har klagat på enormt långa väntetider och på att det är svårt att boka tid för både service och reparation. En ägare som sajten Tek.no pratat med fick vänta åtta månader, och när han väl fick tid var bilen inne i 25 dagar.

Teslachefen Elon Musk har erkänt att det finns problem, och nu går Tesla ut med ett mejl till de norska kunderna.

”Vi vet att den nuvarande servicesituationen inte alltid återspeglar den upplevelse vi önskar att våra kunder ska ha”, står det bland annat i mejlet.

Mer konkret lovar Tesla att:

• Serviceteamet i år har vuxit med 30 procent.
• Att Tesla ska köra igång en mobil servicestyrka som åker runt och gör hembesök.
• Att ha längre öppettider på flera servicecenter.

Dessutom har Tesla öppnat en ny verkstad i Oslo.

Servicesituationen har alltså varit ansträngd i Norge redan innan ”folkelbilen” Model 3 börjat rulla på vägarna. Förhoppningsvis hinner Tesla lösa serviceknutarna på den norska marknaden och lär sig av misstagen, för att de inte ska upprepas i andra länder.

Här i Sverige ska Tesla öppna ett nytt servicecenter söder om Stockholm.

Annons
Annons
Rulla till toppen