Under huven på 2019 års Outlander med lansering i september sitter en helt ny motor. Atkinsonmotorn ger högre verkningsgrad jämfört med en konventionell ottomotor. I kombination med större cylindervolym, nu 2,4 liter, blir resultatet högre vridmoment (särskilt vid låga varvtal), lägre ljudnivå och minskade vibrationer, snabbare acceleration samt bättre bränsleekonomi och lägre CO2-utsläpp.
Elmotorn på bakhjulen har ökat antalet hästkrafter till 95. Förbränningsmotorn levererar 135 hästkrafter. Bilen kan nu köras på enbart eldrift i upp till 135 km/h, tidigare var den hastigheten 120 km/h.
En hel del har gjorts för att minska ljudnivån, bland annat har katalysatorn monterats på grenröret och ljuddämparen har modifierats.
Fyrhjulsdriften Super All Wheel Control (S-AWC) har förstärkts och det finns två nya körlägen ”sport” och ”snow”. Dessutom har antispinnsystemet uppdaterats för att ge bättre grepp i branta uppförsbackar. Vridstyvheten har bättrats på genom att vissa karossdelar strukturlimmats ihop och den elektriska servostyrningens styrenhet har mappats om för att ge bättre rattutväxling och göra styrningen lättare.
Utseendemässigt har Outlander fått ny design på grill, stötfångare och strålkastare, den får standardmonterad bakspoiler och nya 18 tums aluminiumfälgar. Invändigt ser vi bland annat nya skålade framsäten.
Priserna startar på 399.900 kronor för Fleet Edition. Sedan följer Komfort för 429.900 kronor, Business som kostar 469.900 kronor, Business X 473.900 kronor och toppvalet S-edition för 489.900 kronor.