Koenigsegg erkänner: Prestandan i Tesla Roadster är "pinsam" för oss

Christian von Koenigsegg har kommit på ett klurigt sätt att kapa accelerationstiden.

Koenigsegg erkänner: Prestandan i Tesla Roadster är "pinsam" för oss
Koenigsegg tänker köra vidare på hybridspåret från Regera-modellen för att komma ned i samma prestandasiffror som elbilen Tesla Roadster.

Prestandanivån i Teslas nya Roadstermodell får svenska superbilstillverkaren Koenigsegg att framstå som "pinsam". Det säger Christian von Koenigsegg själv i en intervju med Top Gear.

Enligt honom har Tesla satt en helt ny nivå med Roadster, som ska klara 0–60 mph (96 km/h) på 1,9 sekunder och 0–100 mph (160 km/h) på bara 4,2 sekunder.

Tesla Roadster är än så länge inte klar för produktion – den ska förmodligen börja byggas 2020 om Elon Musks plan håller – men Tesla har alltså redan avslöjat vad vi kan förvänta oss prestandamässigt. Nu återstår det att se om bilen kommer kunna göra upprepade accelerationsrepor utan att drivlinan överhettas.

"Först undrade vi om de här siffrorna var möjliga, och jo, de är möjliga"

Nu gäller det för Koenigsegg att lyfta prestandanivån minst ett snäpp för att hänga med i svängarna och fortfarande ha ett existensberättigande. Christian von Koenigsegg säger att företaget i princip hade framtiden utstakad, men när han hörde om nya Tesla Roadster och de galna accelerationssiffrorna stod det klart att han måste höja nivån.

"Först undrade vi om de här siffrorna var möjliga, och jo, de är möjliga. Sedan sa vi att 'okej, hur hanterar vi det här? Det är pinsamt'", säger Christian von Koenigsegg.

Elon Musk har som mål att 0–96 km/h (60 mph) ska gå på 1,9 sekunder. Koenigsegg Regera klarar 0–100 km/h på 2,8 sekunder.

Svarta däckmärken hela vägen till 400 km/h

En intressant tanke är att det förmodligen blir svårt att slå Teslas accelerationssiffror utan fyrhjulsdrift. Det är inget som Koenigsegg har erfarenhet av i produktionsbilar, så förmodligen måste företaget utveckla en smart fyrhjulsdrift för att kapa accelerationstiden från stillastående.

Exakt vilken teknik som Koenigsegg ska använda för att slå Tesla Roadster är heller inte helt klart, men på Christian låter det som att det blir en hybriddrivlina. Christian har inga planer på att överge bensinmotorerna som grund. Han vill kombinera tekniken från Regera med de fria ventilerna som företaget utvecklat på ett "klurigt sätt", säger han.

Planen är att bilen ska ge svarta däckmärken i asfalten hela vägen upp till 400 km/h.

"Vi har bara skrapat på ytan av vad som är möjligt", säger han, och hintar om teknik som skulle kunna öka effekten med 600 hästkrafter och samtidigt bara öka förbrukningen med fem procent.

Koenigsegg Regera klarar 0–100 km/h på 2,8 sekunder och toppar 410 km/h.

Håll dig uppdaterad med nyhetsbrevet!
Jag är övertygad om att Koenigsegg kommer slå Tesla Roadsters accelerationstid.
Ja
114
30
Nej