Mercedes EQC premiärvisas idag i Stockholm – se eventet live här

Första leveranserna av nya elsuven körs igång nästa år.

Mercedes EQC premiärvisas idag i Stockholm – se eventet live här

Mercedes EQC är nu officiell – du kan läsa mer om den här.

Det börjar närma sig premiär för flera riktigt intressanta elbilar. BMW har redan visat ungefär hur suven X3 kommer se ut med eldrift, Audis konkurrent e-tron ska visas upp officiellt nu i september och idag, tisdag, premiärvisar Mercedes nya elsuven EQC.

Världspremiären sker vid konsthallen Artipelag utanför Stockholm, som också Volvo använde vid lanseringen av XC90 och som Mercedes använt tidigare för premiären av X-klass.

Enormt viktig modell imagemässigt

Nya EQC blir en prestigemodell för Mercedes, inte minst eftersom den är först ut bland de helt eldrivna modellerna i märkets EQ-familj som ska innefatta flera elbilar och laddhybrider med lång elräckvidd. EQC bygger på Mercedes plattform MEA (Modular Electric Architecture) som kommer ligga till grund för flera kommande elbilar.

De senaste teaserbilderna som vi publicerar i den här artikeln avslöjar några av detaljerna på Mercedes EQC men vi har också fått se bilder på maskerade bilar. De visar att modellen kommer se ut ungefär som mellanklassuven GLC, men med flera egna designdetaljer som skiljer ut den.

Börjar levereras nästa år

Inredningen verkar vid en första anblick inte skilja sig så mycket från dagens Mercedesmodeller men luftutblåsen blir fyrkantiga istället för runda, så inredningen får inte riktigt samma mjukt böljande designlinjer som till exempel E-klass.

Det vi också kan se är att Mercedes EQC får digitala instrument och en bred skärm för infotainmentsystemet, som andra modeller i programmet. Förmodligen får bilen det nyutvecklade infotainmentsystemet MBUX som redan finns i A-klass. Det bjuder på flera nyheter jämfört med det gamla Comand-systemet och vi beskriver de viktigaste nyheterna här.

Mercedes EQC blir alltså officiell senare idag och då får vi förhoppningsvis veta alla exakta specifikationer. Första leveranserna ska köras igång 2019 och bilen blir fyrhjulsdriven med en elmotor framtill och en baktill.

Här är uppgifterna som gällde för konceptversionen av Mercedes EQC (men som alltså inte behöver gälla för produktionsversionen):

• Batteripaket på 70 kWh.
• Räckvidd på 50 mil enligt NEDC-körcykeln, vilket borde innebära knappt 40 mil i verkligheten som bäst.
• Acceleration till 100 km/h på under fem sekunder.
• Effekt på 300 kW (408 hästkrafter).

Följ eventet live kl 18.30 här nedan

Håll dig uppdaterad med nyhetsbrevet!
En eldriven suv – det kan jag absolut tänka mig.
Ja
66
8
Nej