Nu har Audi börjat bygga elsuven e-tron

Världspremiär i San Francisco den 17 september.

Nu har Audi börjat bygga elsuven e-tron
Peter Kössler, styrelseordförande för Audi Bryssel och ledamot i styrelsen för produktion/logistik hos Audi AG och Patrick Danau, vd för Audi Bryssel (till vänster), ger oss en liten glimt av den allra första Audi e-tron som byggts i fabriken i Bryssel.

Det börjar hetta till ordentligt i det nya segmentet stora, helt eldrivna suvar: Idag premiärvisas Mercedes EQC i Stockholm och igår började Audi bygga nya e-tron i fabriken i Bryssel, en modell som också får Jaguar I-Pace som konkurrent.

Den allra första e-tron som ljudlöst rullade av bandet i Bryssel igår var lackerad i färgen Katalonienröd.

"Audi e-tron är en riktig pionjär", konstaterade Peter Kössler, styrelseordförande för Audi Bryssel, en fabrik som fått en rejäl uppdatering inför produktionen av elsuven.

Han avslöjade också att bilen ska presenteras för publik i San Francisco den 17 september.

Audi kommer sända världspremiären för e-tron live på sajten e-tron.audi. Men det gäller att vara morgonpigg: Sändningen börjar 05.30 svensk tid (den 18 september har det hunnit bli hos oss).

Under det senaste halvåret har Audi matat ut massor av information om den nya bilen, och redan i juli startades produktionen av elmotorerna i Audis fabrik i Ungern. Några uppgifter om produktionstakt har inte lämnats.

Audi e-tron blir den första bilen med virtuella backspeglar – även om de kamerabaserade och digitala backspeglarna inte blir standard, utan enbart tillval. En annan finess är bilens system för energiåtervinning. Enligt Audi kommer föraren klara 90 procent av all bromsning utan att röra bromspedalen.

Effekten i serieversionen av e-tron är något försiktigare än i konceptbilen: 265 kW (355 hk) och 561 Nm i maximalt vridmoment. Om föraren aktiverar "boost-läget" kan de dubla elmotorerna ge 402 hk/664 Nm under åtta sekunder.

Audi e-tron ska klara över 400 km räckvidd enligt den tuffare WLTP-normen. Med en laddkapacitet på 150 kW i snabbladdare ska bilen vara redo för en ny, lång etapp inom 30 minuter.

Några priser är ännu inte officiella, men en inofficiell uppgift pekar mot 80.000 euro (i Tyskland).

Om två veckor får vi se hur Audis stora, helelektriska suv e-tron ser ut utan kamouflage-dräkt.

Interiörbilden kommer från prototypen.

Håll dig uppdaterad med nyhetsbrevet!
Jag tar hellre e-tron än Jaguar I-Pace!
Ja
7
6
Nej