Kia Niro EV får WLTP-räckvidd på 485 kilometer – lanseras i slutet av 2018

Kia meddelar att den officiella WLTP-räckvidden för elbilen Niro EV är 485 kilometer. Räcker det för att knuffa ner Nissan Leaf från tronen? Kia Niro EV lanseras i Sverige under slutet av året, första kundleveranser sker i början av 2019, men uppgift om svenska priser dröjer.

Kia Niro EV får WLTP-räckvidd på 485 kilometer – lanseras i slutet av 2018

Den officiella WLTP-räckvidden för elbilen Kia Niro EV är 485 kilometer. En oväntat lång räckvidd och mer än de siffror Kia tidigare gått ut med – då angavs räckvidden till "upp till 450 kilometer".

WLTP-cykeln är betydligt mera realistisk för elbilar än den gamla NEDC-cykeln. I praktiken bör Kia Niro EV kunna köra cirka 40 mil på en laddning. När vi på auto motor & sport gjorde ett räckviddstest i våras kom Nissan Leaf 249 kilometer, BMW i3s 242 kilometer och Volkswagen e-Golf körde 222 kilometer. Under 2017 testade vi en Opel Ampera-e (Chevrolet Bolt) och då blev räckvidden 400 kilometer.

Några svenska priser finns inte ännu på Kia Niro EV, men lanseringen inleds i december och de första bilarna ska levereras till kund i början på 2019. Vid lanseringen i Sverige levereras Kia Niro EV med det stora batteripaketet på 64 kWh.

Elmotorn är på 150 kW (204 hk) och maximala vridmomentet 395 Nm. Accelerationen 0–100 km/h sker på 7,8 sekunder.

Med en snabbladdare på 100 kW går det att ladda Niro EV upp till 80 procent på 54 minuter. Batteripaketet är placerat under bagageutrymmet, där bränsletanken sitter på de "vanliga" Kia Niro. Bagageutrymmet i Niro EV rymmer 451 liter, vilket är större än Niro PHEV (laddhybrid, 324 liter) och Niro Hybrid (427 liter).

Två utrustningsnivåer kommer att erbjudas i Sverige; Advance och Advance Plus. Kia Niro EV är standardutrustad med bland annat aktivt filövervakningssystem, adaptiv farthållare, trötthetsvarnare och autobroms som upptäcker både fotgängare och cyklister.

Standardutrustningen omfattar även finesser som nyckellöst system med startknapp, 7-tums pekskärm med navigation, backkamera, Apple CarPlay och förberedelse för Android Auto, samt delläderklädsel (konstläder).

I Advance Plus tillkommer bland annat dödavinkelnvarning, eljusterbara framstolar, LED-huvudstrålkastare, helläderklädsel och ventilerade framstolar. Till Advance Plus erbjuds även ettTech-paket som tillval med JBL-ljudssystem, LED-interiörbelysning, en större 8-tums pekskärm med navigation, sollucka och trådlös mobilladdare.

Kia Niro EV har börjat säljas i Sydkorea, där intresset för den nya modellen varit stort. Innan försäljningsstarten hade Kia fått in mer än 5.000 förhandsbeställningar.

Räckvidden för Kia Niro EV anges till 485 kilometer, enligt den mera realistiska WLTP-cykeln.

Håll dig uppdaterad med nyhetsbrevet!
Kia Niro EV är helt klart en intressant bilmodell för mig!
Ja
53
13
Nej