Ny rapport: Tesla flera år före konkurrenternas batterier

Men trots försprånget är Tesla absolut inte ohotade – konkurrenterna tar in i viktiga grenar.

Ny rapport: Tesla flera år före konkurrenternas batterier

Tesla kommer vara bäst i elbilsvärlden när det gäller batterier under många år framöver. Det slår en ny rapport från Bloomberg New Energy Finance fast.

Rapporten har bland annat tittat på hur mycket batterierna presterar i förhållande till sitt pris.

En av de viktigaste anledningarna att Tesla smiter före alla konkurrenter i den här rapporten är att battericellerna från Panasonic som Tesla använder inte innehåller så mycket kobolt. Priset på kobolt har rusat i höjden de senaste åren när efterfrågan på elbilar har ökat.

Pressar ned priset

Tesla har som mål att redan i år komma ned till en prislapp på 100 dollar per kilowattimme på battericellsnivå, enligt Elon Musk. Redan två år senare vill han att hela batteripaketet ska hålla den prisnivån. Analytikerna på Bloomberg förväntar sig inte att konkurrenterna lyckas komma ned till den nivån förrän flera år senare, 2025.

"Om Tesla når den milstolpen är de flera år före resten av industrin", står det i rapporten.

Mercedes EQC är bara en av alla nya elbilar som kommer börja säljas de kommande åren.

Konkurrenterna knappar in på andra områden

Men allt är inte guld och gröna skogar för Tesla. När de stora biljättarna på allvar börjar komma igång med sina miljardsatsningar på elbilar, och lanserar flera nya modeller, får köparna plötsligt betydligt fler elbilar att välja på. Då gäller det att byggkvaliteten, servicenivån efter köpet och användarupplevelsen håller hög nivå för att köparna ska vara nöjda.

Tesla har redan råkat ut för problem med just servicenivån på den norska marknaden – något som Elon Musk säger att Tesla jobbar på.

"Om Tesla ska bibehålla ledningen i elbilsindustrin kan de ha en del att ta in på de här områdena jämfört med etablerade biltillverkare", står det i Bloomberg-rapporten, som också gör klart att Tesla till skillnad från många större biljättar ännu inte lanserat någon hållbar "mobilitetslösning" där kunder prenumererar på en biltjänst snarare än att köpa en bil.

Håll dig uppdaterad med nyhetsbrevet!
Jag är övertygad om att Tesla finns kvar som biltillverkare om tio år.
Ja
57
25
Nej