Kia Niro EV räckviddstestad: 50 mil på en laddning

Nya elsuven dyker upp i Europa senare under året.

Annons
Annons

Hyundai och Kia försöker ta en viktig position när det gäller prisvärda elbilar. Halvkombimodellen Hyundai Ioniq finns med eldrift och har visat sig vara både prisvärd och snål, så trots att batteripaketet inte är så stort blir räckvidden ganska lång. Den följs upp av kompaktsuven Kona Electric.

Även hos koncernsyskonet Kia storsatsas det på elbilar. Elsuven Kia Niro EV har redan börjat säljas i Sydkorea och kommer till Sverige senare i år.

Kia Niro EV finns i två versioner där modellen med störst batteri ska klara 48,5 mil på en laddning, enligt Kia. Nu har norska elbilsentusiasten Bjørn Nyland åkt till Sydkorea för att testa räckvidden i Kia Niro EV på vanliga vägar i modellen med det större batteripaketet på 64 kWh.

Resultatet blev riktigt imponerande: bilen klarade en resa på 50 mil, och då uppgav bilen att det fanns 1,1 mil kvar i batteriet. 50 mil stämmer också ganska bra med den officiella räckvidden för Kia Niro EV enligt WLTP-körcykeln, som alltså blev officiell nyligen.

Det vi ska komma ihåg är att räckviddstestet till stor del gjordes på motorväg och snittfarten blev ungefär 90 km/h. Resultatet hade förmodligen blivit annorlunda om bilen körts även i stadstrafik eller på landsväg.

Bjørn Nyland har tidigare räckviddstestat Hyundai Kona Electric som klarade 51 mil på en laddning, vilket är imponerande med tanke på batteristorleken. Men testerna är inte jämförbara – de gjordes vid olika tillfällen och på olika vägar.

Annons
Annons
Rulla till toppen