Det tog längre än många kanske önskat, men i maj visade Tesla upp den nya prestandaversionen av ”folkelbilen” Model 3 med fyrhjulsdrift. Nu har flera amerikanska tidningar testat den nya modellversionen.
Först ut är tidningen Car and Driver som uppmärksammar att även om Tesla Model 3 Performance inte är riktigt lika kvick ur startgroparna som Model S kontrar den istället med riktigt bra chassikontroll och köregenskaper.
Tesla Model 3 Performance utmanar bland andra BMW M3 och bjuder på en intressant nyhet jämfört med billigare versioner, nämligen det särskilda bankörningsläget. Med det aktiverat startas bilens fläktar direkt, från stillastående, för att kyla ned drivlinan ordentligt. Det gör att bilen kan köras hårdare under längre tid än Model S och Model X har klarat.
Tidningen har inte kört Model 3 Performance på bana mer än 40–50 minuter, men under den tiden ströps inte drivlinan för att bespara batteriet och bromsarna mattades inte.
Slutomdömet blir att eldrivlinan och chassit samverkar på ett bra sätt och gör bilen riktigt kul och kommunikativ att köra. Den största nackdelen är att stolarna saknar bra sidostöd vilket blir jobbigt i tajta kurvor, och Model 3 känns heller inte lika lyxig som vissa konkurrenter, enligt Car and Driver.
”Det här är ett bevis för vad Teslas ingenjörer är kapabla till”, skriver tidningen.
Fotnot: Car and Drivers test verkar inte gå att läsa från Europa på grund av att förlaget inte uppfyller kraven för GDPR-lagen men Inside EVs har en sammanställning av resultatet.
Konkurrenten Motor Trend har också provkört Model 3 Performance och bland annat kollat accelerationen jämfört med flera konkurrenter. Sprinten till 60 mph (96 km/h) går på imponerande 3,28 sekunder. Det är visserligen inte lika snabbt som Model S, som faktiskt klarar sprinten en hel sekund snabbare, men det är ändå kvickare än BMW M5 och Porsche Panamera Turbo.
Bilmodell | 0–60 mph |
Tesla Model 3 Dual Motor Performance | 3,3 sek |
Alfa Romeo Giulia Quadrifoglio | 3,9 sek |
BMW M3 | 4,3 sek |
Mercedes-AMG C 63 S | 4,0 sek |
Amerikanerna gillar ju också att testa bilar på kvartsmilen och även här slår Tesla Model 3 Performance till med ett bra resultat.
Bilmodell | Tid | Sluthastighet |
Tesla Model 3 Dual Motor Performance | 11,8 sek | 115,2 mph |
Dodge Challenger SRT Hellcat Wide Body | 11,9 sek | 125,1 mph |
Aston Martin DB11 | 11,9 sek | 124,7 mph |
Lexus LFA | 11,9 sek | 123,7 mph |
Alfa Romeo Giulia Quadrifoglio | 12,1 sek | 119,8 mph |
BMW M3 | 12,1 sek | 117,8 mph |
Ford Shelby GT350R Mustang | 12,2 sek | 119,0 mph |
Chevrolet Corvette Grand Sport | 12,2 sek | 116,1 mph |