Ny rapport: Laddstolpar inte alls så viktiga som många tror?

Bara fem procent av elbilsladdningen görs vid publika laddstolpar.

Annons
Annons

Att kunna ladda sin elbil ”på stan” eller längs vägen är något som ofta lyfts fram som en nödvändighet för elbilsägarna. Men enligt en ny rapport från Transport & Environment används publika laddstolpar bara i fem procent av alla laddtillfällen för elbilar i Europa.

”Den stora majoriteten av elbilsladdningen görs hemma eller på jobbet, och den stora barriären är istället utbudet och bristen på elbilsmodeller”, skriver organisationen.

Argumentet som vissa elbilsmotståndare brukar använda, nämligen att det inte finns tillräckligt många laddare längs vägarna för att svenska bilägare ska kunna byta till elbil, verkar alltså inte vara relevant enligt den här rapporten.

Men vi ska också komma ihåg att publika laddstolpar, oavsett om de kan snabbladda en elbil eller långsamladda, ha en mycket viktig ”psykologisk” effekt. De påminner alla bilister om att det faktiskt finns laddare längs vägarna och att det är möjligt att ladda en elbil längs vägen om det behövs.

Ny rapport: Laddstolpar inte alls så viktiga som många tror?

När vi gjorde en undersökning om elbilar i april i år visade det sig att en stor majoritet av läsarna oftast laddar sin elbil hemma – fler än sex av tio svarade att hemmaladdaren var viktigast. Två av tio föredrog att ladda vid en offentlig laddare, antingen en snabbladdare eller en publik långsamladdare.

Men trots att så få faktiskt använder sig av snabbladdare svarade ändå tre av fyra att snabbladdarna är viktiga. Elbilsägarna vill alltså kunna snabbladda om det behövs, och det gäller särskilt för lägenhetsbor som inte alltid har fast parkeringsplats men ändå behöver ladda elbilen.

Annons
Annons
Rulla till toppen