Ionity har öppnat 10 första snabbladdarna – så mycket kostar laddningen

Biltillverkarna går ihop om snabbladdare för att konkurrera med Tesla.

Ionity har öppnat 10 första snabbladdarna – så mycket kostar laddningen

Det tog några år, men de stora biljättarna BMW, Mercedes, Ford och Volkswagen (med Audi och Porsche) har nu gått ihop om att bygga ett gemensamt nätverk med snabbladdare i Europa för att konkurrera med Teslas nät av Superchargers.

Ionity ska öppna 400 nya snabbladdare längs europeiska motorvägar – även i Sverige – innan 2020. Nu har de tio första öppnats och ytterligare 16 håller på att byggas.

Snabbladdarna får stöd för upp till 350 kW, vilket är ordentligt mycket snabbare än Teslas Superchargers. Men det är bara Porsches kommande elbil som kan ta emot den typen av laddning från start (fler modeller lär dock följa).

Som vi kan se på kartan byggs just nu tre snabbladdare i elbilslandet Norge. Exakt var snabbladdarna ska placeras i Sverige är inte klart, men Ionity släppte en suddig karta i februari i år som ger en indikation på ungefär var snabbladdarna kommer hamna.

Norge blir välfyllt med Ionitys snabbladdare även norrut, men här i Sverige ser det i nuläget inte ut som att Ionity kommer bygga några snabbladdare norr om Östersund. Södra Sverige ser betydligt mer välfyllt ut.

Ionity har också avslöjat vad laddningen kommer kosta, och priset ligger på 80 kronor per session. Bilägarna verkar alltså inte betala för hur mycket ström de använder utan per laddtillfälle.

Håll dig uppdaterad med nyhetsbrevet!
Jag skulle snabbladda ofta om jag hade en elbil.
Ja
41
56
Nej