Volkswagen har nått ett "genombrott" för bränslecellsbilar

Storsatsar på batterielbilar – men nu kommer ny teknik som ska göra vätgasbilarna billigare.

Volkswagen har nått ett "genombrott" för bränslecellsbilar

Efter dieselskandalen har Volkswagen flera gånger upprepat hur koncernen ska börja storsatsa på elbilar. Det är en miljardsatsning där Volkswagen Neo blir först ut – en "folkelbil" med lång räckvidd och låg prislapp jämfört med många konkurrenter.

Men bakom kulisserna är det inte bara batterielbilar som gäller. Både Volkswagen och koncernkollegan Audi har experimenterat med bränslecellsbilar som drivs med vätgas.

Nu kommer ett pressmeddelande där Volkswagen gör klart att bränsleceller har "enorm potential" för klimatsmarta fordon och erbjuder "stora fördelar" jämfört med batterifordon.

Mindre platinum ger billigare vätgasbilar

Volkswagen trycker främst på fördelen som även Toyota upprepat flera gånger, nämligen att det går snabbare att tanka en vätgasbil än att ladda en elbil. Den stora nackdelen är enligt VW att bränslecellsbilarna fortfarande är dyra, men där jobbar koncernen med Stanforduniversitetet för att pressa ned prisnivån.

Det handlar bland annat om en ny kemisk process som innebär att Volkswagens bränlsecellsbilar inte behöver lika mycket platinum som konkurrenternas bilar – det ska öka livslängden och effektiviteten för drivlinan.

"Den här teknologin öppnar upp enorma möjligheter för att sänka kostnaderna, eftersom vi minimerar mängden dyrbara metaller", säger Friedrich Prinz, professor på Stanford University.

Håll dig uppdaterad med nyhetsbrevet!
Jag tycker bränslecellsbilar är en toppenidé.
Ja
384
90
Nej