"Elbilar är kolbilar" – kontroversiell debattartikel sågas direkt

Två civilingenjörer kallar elbilar för "kolbilar" i en ny debattartikel i Svenska Dagbladet. Men den får hård kritik från olika håll.

"Elbilar är kolbilar" – kontroversiell debattartikel sågas direkt

En ny debattartikel som publicerats i Svenska Dagbladet har väckt enormt mycket uppmärksamhet i elbilsvärlden.

"När vi idag laddar elbilar i Sverige är det alltid med kolkraft", skriver författarna och civilingenjörerna Bjarne Sjödell och Jan Hamrefors.

Deras argument går ut på att även om Sverige har grön el, med stora inslag av förnybar energi, innebär det att motsvarande mängd el som vi laddar våra elbilar med i Sverige måste produceras någon annanstans – och då görs det ofta med fossil el.

När svenska elbilsägare laddar sina bilar leder det alltså till att vår export av grön energi minskar, och att andra länder istället får producera sin egen (fossila) el.

"Det är faktiskt så illa så att en elbil ger upphov till större koldioxidutsläpp än motsvarande bensin- eller dieselbil. Med alla förluster inräknade går det åt fyra gånger så mycket primärenergi i form av kol för varje kilowattimme el i batteriet på en elbil", skriver författarna.

De avslutar den kontroversiella artikeln så här: "Kom ihåg att elbil = kolbil."

Mattias Goldmann på tankesmedjan Fores.

Får mothugg direkt

Den här rapporten har som sagt blivit extremt omtalad. Den får mothugg direkt av Mattias Goldmann på tankesmedjan Fores. Han erkänner att elbilar inte är perfekta, men enligt honom är elbilen inget problem utan en del av lösningen.

"Den som byter till en elbil gör en stor insats för klimatet, bidrar till bättre luftkvalitet och minskat buller i våra städer. Detta kan aldrig upprepas tillräckligt ofta – eftersom det gång på gång dyker upp nya förståsigpåare som vill likställa elbil med kolkraft", skriver han i en replik.

"Allt är inte perfekt med elbilar – och inte med någon annan teknik heller"

Han poängterar att svenska elbilar alltså laddas med grön el, att elbilar ökar pressen inom utsläppshandeln, att elbilarna kan lagra överskottsenergi och att elbilarna också gör gott för den lokala miljön med bättre luftkvalitet och mindre buller.

"Allt är absolut inte perfekt med elbilar – och inte med någon annan teknik heller. Men på många viktiga frågor är elbilen nu tydligt en del av svaret", skriver Mattias Goldmann.

"Ett absurt påstående"

Även hos Elbil Sverige möter debattartikeln mothugg.

"Vi anser att det är ett absurt påstående då vi i Sverige har en av Europas mest miljövänliga elmixar utan kontinuerligt inkopplade kolkraftverk", skriver organisationen i ett svar.

Elbil Sverige reagerar främst på påståendet att en elbil släpper ut mer koldioxid under sin livstid än motsvarande bensin- eller dieselbil – ett påstående som gång efter annan har motbevisats. Elbil Sverige hänvisar till en mängd studier, sajten Carbon Counter och en artikel från Recharge som gör klart att elbilarna inte är de utsläppsbovar många tror.

"Elbilen inte någon magisk lösning"

Elbilsentusiasten Danni Efraim har också reagerat på artikeln. Han tycker författarna tar upp ett viktigt inlägg i debatten men att artikeln lider av ett snävt perspektiv och flera felaktigheter.

"Det finns två viktiga saker att ta med sig ifrån den artikeln, och det är att elbilen inte är någon magisk lösning på våra problem, samt att vi måste arbeta både på att få ner vår energiförbrukning totalt sett samt på ett globalt plan verka för att all energiproduktion ska bli grönare. Vi i Sverige kan sannerligen göra mer för att öka vår miljövänliga elproduktion", skriver han på sajten Teslakalkylen.

"De elbilar vi köper idag kommer bara bli bättre och bättre för miljön"

Han påpekar också att ju fler elbilar som säljs, desto mer ökar efterfrågan på grön el – och det leder till en utbyggnad av den gröna elproduktionen. Det minskar elbilarnas miljöpåverkan.

"Elbilars laddning ökar efterfrågan på el, och genom möjlighet till gröna elavtal kan efterfrågan särskilt ökas på miljövänlig el. Detta kommer i ett mellan- till långsiktigt perspektiv att leda till en utbyggnad av grön elproduktion, vilket i sin tur kommer kontinuerligt minska elbilarnas miljöpåverkan", skriver han.

Vi har inte råd att vänta på helt ren el innan vi börjar köra elbilar, enligt Danni Efraim:

"De elbilar vi köper idag kommer bara att bli bättre och bättre för miljön ju bättre elproduktion vi får i framtiden."

Håll dig uppdaterad med nyhetsbrevet!
Jag är övertygad om att elbilar är bättre för miljön ur ett livscykelperspektiv än en bensin- eller dieselbil.
Ja
527
256
Nej