Mitsubishi Outlander PHEV mätt enligt WLTP – släpper ut 46 g/km CO2

Den populära och uppdaterade laddhybriden Mitsubishi Outlander PHEV släpper ut 46 g/km, enligt nya WLTP-cykeln. Det ger en bonus på 26.680 kronor. Elektriska räckvidden anges till 45 km. Priset börjar vid 399.900 kr.

Mitsubishi Outlander PHEV mätt enligt WLTP – släpper ut 46 g/km CO2
Mitsubishi Outlander PHEV får sitt andra "lyft" och den här gången är det omfattande förbättringar.

Som vi berättat tidigare kommer Mitsubishi Outlander PHEV i ett uppdaterat utförande med bland annat ny motor, starkare elmotorer och förlängd räckvidd.

Nu har den uppdaterade laddhybriden även mätts enligt nya och mera realistiska WLTP-cykeln. Med ett CO2-utsläpp på 46 g/km (tidigare 41 g/km) kommer Mitsubishi Outlander PHEV ner under 60-strecket, vilket ger en bonus på 26.680 kronor (för instegsmodellen som kostar 399.500 kr, räknas på korrigerat NEDC-värde 40 g/km) för privat köpare. Fordonsskatten blir måttliga 360 kr, vilket är samma för alla bensinmodeller med CO2-utsläpp under 95 g/km. Förmånsvärdet för instegsmodellen blir 1.113 kronor per månad vid en marginalskatt på 50 procent.

Bensinmotorn, som körs enligt Atkinson-principen, har vuxit från 2,0 till 2,4 liter och ger 99 kW (135 hk). Tidigare toppeffekt i förbränningsmotorn var 89 kW (121 hk). Med Mitsubishis variabla ventilstyrningssystem Mivec går det att köra motorn enligt den vanliga Otto-principen också, till exempel vid höga effektuttag.

Den fyrcylindriga motorn stöttas av dubbla elmotorer, 60 kW/137 Nm fram (82 hk, tidigare 60 hk) och bak har numera toppeffekten ökat till 70 kW/195 Nm (90 hk, tidigare 60 hk). Allt sammantaget ger det en lite bättre 0–100 tid på 10,5 sekunder (tidigare 10,8). Bränsleförbrukningen enligt WLTP-cykeln anges till 2,0 l/100 km.

Batteripaketet i Mitsubishi Outlander PHEV har vuxit något, från 12 till 13,8 kWh. Garantitiden är åtta år för batteripaketet. Som tidigare går det att snabbladda med Chademo-uttag och det finns en elektrisk värmare till kupévärmen, förbränningsmotorn behöver alltså inte vara igång när det är kyligt väder.

Den elektriska räckvidden för Mitsubishi Outlander PHEV anges till 45 kilometer enligt WLTP-cykeln. Det återstår att se hur lång räckvidden blir under riktig körning. När testlaget körde Mitsubishi Outlander PHEV i början av 2018 kom vi knappt 31 kilometer, och då angavs räckvidden (NEDC) till 54 kilometer.

i Sverige väljer 86 procent av alla kunder en Outlander PHEV, laddhybrid. Det gjorde Outlander PHEV till den näst mest populära laddhybriden under 2017, bara passerad av Volkswagen Passat GTE. Eftersom dieselmodellerna fått kraftigt höjd fordonsskatt med nya bonus/malus-systemet lär andelen dieslar hos Outlander minska till försumbara nivåer.

Förutom redan nämnda förbättringar på Outlander PHEV har Mitsubishi även modifierat de elektroniskt styrda stötdämparna. Det ska enligt Mitsubishi själva ge bättre komfort och ett nytt "Sport Mode" ska ge skarpare respons och sportigare kraftfördelning i fyrhjulsdriften.

Styrningen i Mitsubishi Outlander PHEV har alltid varit ett sorgligt kapitel, med ungefär samma obefintliga känsla som i gamla tiders konsolspelsrattar. Kanske har rattkänslan blivit lite bättre nu då Mitsubishi valt en snabbare utväxling och arbetat om mappningen till styrservot.

På insidan har det också genomförts en del uppgraderingar med nya framstolar, omarbetad instrumentbräda och USB-uttag. Ratten är eluppvärmd.

De svenska priserna startar vid 399.900 kronor för basmodellen Fleet Edition. Väljer man Komfort-versionen kostar den 429.900 kronor, Business kostar 469.900 kronor, Business X ligger på 473.900 kronor och toppmodellen S-edition kostar 489.900 kronor. Svenska leveranserna har inletts för några veckor sedan och Outlander PHEV finns för omgående leverans hos Mitsubishi-handlarna.

 

Det krävs nästan en Outlander-ägare för att se skillnaderna på uppgraderade årsmodell 2019. Grillen är lite annorlunda och det är mer krom i nosen.

Många har trott att laddhybriderna får högre CO2-utsläpp när de mäts med WLTP-cykeln. Enligt prognosen ska dock bilar med relativt stor förbränningsmotor få en marginellt högre CO2-siffra, vilket ser ut att stämma. Nu kan man inte riktigt jämföra i det här fallet då det handlar om två olika motorer, gamla 2,0 mot nya 2,4.

Bak är det nästan ingen skillnad på årsmodell 2019 och föregångarna. Det är bara nedre delen av stötfångaren som fått en ny plastpanel.

Volkswagen kan inte leverera några Passat GTE förrän tidigast till sommaren 2019, vilket lämnar dörren öppen för Outlander PHEV att kliva in och bli en av de bästsäljande laddhybriderna i Sverige.

En viktig fördel hos Outlander PHEV är att den kan förses med dragkrok, något som många vill ha. Maximal dragvikt är 1.500 kilo.

Håll dig uppdaterad med nyhetsbrevet!
Jag skulle mycket väl tänka mig att äga en Mitsubishi Outlander PHEV!
Ja
166
91
Nej