Mercedes kör igång leveranserna av nya vätgasladdhybriden

Grönt ljus för GLC F-Cell som kan laddas med el eller tankas med vätgas.

Mercedes kör igång leveranserna av nya vätgasladdhybriden

Mercedes satsar just nu miljardbelopp på nya elbilar och laddhybrider. Men det innebär inte att utvecklingen av bränslecellsbilar är nedlagd – tvärt om.

Nu meddelar Mercedes att produktionen av vätgassuven GLC F-Cell snart körs igång, och att de första exemplaren ska levereras i slutet av oktober.

Mercedes GLC F-Cell har en bränslecell som omvandlar vätgas till energi som driver bilen. Men till skillnad från andra vätgasbilar finns också ett litet batteri som kan användas för att driva bilen korta sträckor, och som kan laddas i ett uttag.

Bilen har ett 13,5 kWh-batteri som ger en räckvidd på 5,1 mil enligt den gamla NEDC-körcykeln. Det borde innebära knappt fyra mil i verkligheten. Tillsammans med bränslecellen blir räckvidden 48 mil.

Systemeffekten ligger på 155 kW (211 hästkrafter) och vridmomentet på 365 Nm.

Den nya modellen har ungefär 40 procent högre effekt än föregångaren B-klass F-Cell från 2010, samtidigt som bränslecellssystemet tar 30 procent mindre plats. Mängden platinum har också minskats med 90 procent – det är viktigt eftersom det pressar ned priset. Att minska mängden platinum är något som även Volkswagen tittar på.

Håll dig uppdaterad med nyhetsbrevet!
En vätgassuv med laddhybridteknik – det låter smart, tycker jag!
Ja
107
12
Nej