Ladda bilen trådlöst: Så funkar tekniken som gör elbilslivet enklare

Premium Bekväm finess eller det riktiga botemedlet på räckviddsångest? Trådlös laddning av elbilar har länge varit på tapeten – men än så länge är det skralt bland alternativen. 
Vi igenom tekniken som gör att du slipper laddsladden.

Ladda bilen trådlöst: Så funkar tekniken som gör elbilslivet enklare

I takt med att elbilar gick från hobbyprojekt till att faktiskt bli riktiga alternativ till vanliga bensin- och dieselbilar dök det upp ett nytt begrepp: räckviddsångest. 

Rädslan för batteritorsk ledde till ett slags kapprustningskrig där just lång räckvidd har varit tillverkarnas heliga graal.

Men när den första generationen elbilister kommit och gått visar det sig att mer än 40 mil "i tanken" inte är det viktigaste. Laddinfrastruktur, snabbladdning och tillgänglighet är det som nu står högst upp på bilägarnas agenda.

Och här kommer sladdens vara eller icke vara in, för fortfarande är en otymplig sladd ett nödvändigt ont, och för laddhybrider är problemet nästan ännu större. Många laddhybrider har en elräckvidd i verklig trafik på bara 2–3 mil. Att då leta fram och plugga in en sladd tycker många bilägare är för krångligt – och då blir laddhybriden plötsligt bara en extra komplicerad fossilbil.

Men alternativ finns och flera former av trådlös laddning utvecklas.

BMW-föraren får hjälp att "pricka in" laddplattan med parkeringssystemet i bilens infotainmentsystem.

Olika tekniker på gång

Det finns olika tekniker kring laddning utan sladd, där den vanligaste kallas för induktionsladdning. Den bygger på samma grundteknik som när man laddar en mobiltelefon trådlöst. Elektriciteten färdas genom luften från en kopparspole i laddaren till en annan spole på bilen. Och voilà – batteriet laddas.

Fördelarna är enorma. Ta till exempel en förälder som kommer hem och ska bära matkassar och gräla in barn i huset. Det är lätt hänt att man glömmer att stoppa i sladden – och dagen efter när man upptäcker det kan det vara för sent att börja ladda.

Ett annat exempel är bilar som delas. Slarvar någon så blir nästa lidande.

Om man istället bara behöver parkera rätt, en manöver som bara tar några sekunder mer i anspråk, undviks de här problemen.

Inte helt problemfritt

Trådlös laddning har dock inte varit helt problemfritt att få till. Sedan mer än fem år har flera biltillverkare och teknikföretag visat upp koncept, men få har kommit hela vägen till produktion. Analysfirman Navigant Research förutspådde i fjol att färre än tusen trådlösa laddare kommer säljas 2018, men att det sedan börjar sätta fart. 2026 tror analysfirman att den årliga försäljningen är uppe på över 180.000 enheter.

Men vad finns det då för alternativ på den svenska marknaden?

Det korta svaret är: inget. Det börjar komma alternativ, men än så länge finns de inte ute på marknaden.

Mercedes konceptbil hade trådlös laddning – men inte produktionsbilen EQC.

Detta är på gång

Teknikföretag – eftermarknad

Bosch var på gång redan för fem år sedan

Redan 2013 hade Bosch en trådlös laddare ute på marknaden i samarbete med Evatran i USA. Men nuförtiden är det tomt i produktportföljen. Dock har man utveckling inom området och ingår i ett stort teknikkonsortium över hur man ska implementera trådlös laddning.

Continental: 20 kilometer på 20 minuter

I fjol visade den tyska teknikjätten upp ett induktionssystem för laddning med en effekt på 11 kW. Den här lösningen skulle enligt Continental passa bra vid stormarknader. Då kan en 20-minuters shoppingtur ge en räckvidd på upp till 20 kilometer.

Plugless är inte CE-godkänd

Amerikanska Plugless är ett företag som har alternativ till Tesla Model S, BMW i3, Nissan Leaf och Chevrolet Bolt. Dessa plattor har en effekt på 3,6–7,2 kW, men är ännu inte CE-godkända och kräver efterinstallation av Plugless.

Qualcomm har en riktigt snabb laddplatta

Ett annat alternativ är Qualcomm Halo. I dagsläget är lösningen inte kommersialiserad, men säkerhets- och sjukvårdsbilar vid Formel E-serien använder deras teknik. Den stora skillnaden mot andra laddplattor är att Halo klarar av effekter på upp till 22 kW. Det vill säga mer kräm än vad de flesta villaägare kan få fram i garaget. Enligt Qualcomm är deras system enormt effektivt (för att vara trådlöst) och hela 90 procent av energin kommer fram.

Witricity jobbar med magnetisk resonans

Ytterligare ett företag som håller på med utvecklingen av laddplattor är Witricity vars teknik "magnetisk resonans" ska klara av 3,6 upp till 11 kW. Till skillnad från många andra jobbar företaget med licensiering av sin teknik – och många biltillverkare använder sig av denna.

Här befinner sig biltillverkarna

Audi är på gång i e-tron

I fjol visade Audi upp ett koncept för trådlös laddning, i kombination med A8-modellen. Men Audi har inte sagt hur teknikutrullningen kommer bli. Årets stora elbilsnyhet, e-tron, kommer däremot inte ha induktionsladdning som alternativ.

BMW har en laddare till försäljning

Sedan i juli erbjuder BMW trådlösa laddare i Tyskland till de som köper laddhybriden 530e iPerformance. Rent tekniskt är det en enkel "installation" – plattan placeras på garagegolvet eller parkeringsplatsen och det enda man som förare behöver göra är att parkera ovanför den. På bilens undersida sitter en mottagare och avståndet mellan den och laddplattan är cirka åtta centimeter. Laddstyrkan är på 3,2 kW vilket innebär att man ska få ett fulladdat batteri på tre och en halv timme. Tekniken som används är en applikation av Witricitys. Om eller när det här kommer till Sverige återstår att se.

Fiat/Chrysler: Osäkert läge

Fiat/Chrysler har inte officiellt kommunicerat hur de ämnar göra med trådlös laddning inom den närmsta framtiden. Å andra sidan kan det nämnas att deras elektrifierade utbud i princip är obefintligt.

Ford: Tyst efter CES

Den amerikanska biljätten verkar vara lite ambivalent när det kommer till elektrifiering. Ett exempel var att deras första Focus Electric var en dålig kompromiss på alla sätt – och såldes inte ens i Europa.
På prylmässan CES i fjol berättade dock Ford att trådlös laddning var strategiskt viktigt att satsa på. Men därefter har det varit tyst.

Honda jobbar med Witricity

Det har varit tyst kring Hondas elektrifiering. När det gäller trådlös laddning jobbar Honda med Witricity.

Hyundai experimenterade med Kona

I våras visade Hyundai upp trådlös laddning på Genèvesalongen. Den var byggt på licensierad teknik från Witricity och demonstrerades på Kona Electric-konceptet. Men när modellen presenterades var induktionsladdning inget som kom med.

Kia har gjort pilotprojekt

Det kommer fortfarande dröja ett tag innan Kia får trådlös laddning i tillvalslistorna. Märket ägs av Hyundai och man håller som bäst på att utveckla tekniken. I USA har Kia kört olika pilotprojekt med eldrivna Soul – troligtvis handlar det om Witricity-teknik.

Mercedes: Ingen trådlös laddning på EQC?

För fyra år sedan jobbade Mercedes tillsammans med BMW på att utveckla trådlös laddning. Men sedan har det varit tyst. Nya elbilen EQC är inte förberedd för trådlös laddning.

Nissan har bara visat koncept

Även Nissan har visat upp olika koncept för trådlös laddning och i fjol presenterade Nissan ett nytt samarbetade med Witricity. Men när storsäljande elbilen Leaf uppdaterades för några månader sedan lyste trådlös laddning med sin frånvaro.

Peugeot/Citroën/Opel: Osäkert läge

Franska PSA har kanske inte legat i framkant när det kommer till elektrifieringsteknik. Och samma sak gäller kring trådlös laddning. Det finns inga officiella uppgifter om att PSA satsar på tekniken.

Porsches koncept hade trådlös laddning

I dagsläget har Porsche inte trådlös laddning på sina bilar. Men på bilsalongen i Genève avslöjade man konceptet Mission E Cross Turismo. Studien var enligt tillverkaren "färdig" och det handlar bara om lite finputs. Och den bilen hade induktionsladdning. Porsche håller även på att utveckla en ny elbilsplattform, PPE (Premium Platform Electric), tillsammans med Audi – och bekvämligheten kring att slippa sladdar kommer förmodligen finnas med som en punkt.

Renault/Nissan/Mitsubishi i flera samarbeten

Den stora fransk–japanska alliansen har ännu ingen trådlös laddning i sina modeller. De samarbetar dock med israeliska Electreon Wireless med en lösning och Renualt har tidigare jobbat med Qualcomm.

Seat/Skoda: Kommer – men oklart när

Framtida elbilar byggda på VW-koncernens MEB kommer att kunna erbjudas med induktionsladdning. Men när de kommer är en öppen historia.

Subaru: Inga officiella planer

Japanska Subaru har inte gjort någon hemlighet av att de "ligger sist i elbilsracet". Inga officiella planer på trådlös laddning finns.

Tesla: Bara på eftermarknaden

Det finns eftermarknadsalternativ med trådlös laddning, men ingen som biltillverkaren själv står bakom. Dock visade Tesla för fyra år sedan upp ett alternativ – en robotiserad laddsladd som själv kunde hitta till uttaget.

Toyota har visat upp koncept

Toyota har haft Witricity på licens sedan lång tid tillbaka. Toyota har visat upp många koncept, men ännu inget konkret kommersialiserat. Men å andra sidan har Toyota ignet stort utbud av laddhybrider, och inga helt eldrivna bilar alls.

Volkswagens plattform är förberedd

I dagsläget går ingen av VW:s laddbara bilar att få med trådlös laddning. Men snart så.
Volkswagenkoncernens nya MEB-plattform som presenterades tidigare under hösten är förberedd för induktiv laddning, men huruvida de första modellerna kommer ha det som alternativ var inget Volkswagen avslöjade då.

Volvo: Oklart läge

Redan på tiden då Volvo hade C30 Electric som "prov-elbilar" testades trådlös laddning – och konstaterade att det var en bra lösning. Men när produktionen av laddhybriderna drog igång var det bara sladd som gällde. Och fortfarande gäller. När det kan bli aktuellt återstår att se.

Håll dig uppdaterad med nyhetsbrevet!
Jag skulle verkligen uppskatta att ladda bilen trådlöst.
Ja
56
9
Nej