Analys av Tesla Model 3: ”De gör alla nybörjarfel man kan”

Det amerikanska analysföretaget Munro & Associates har plockat isär en Tesla Model 3 för att se vilka produktionsbrister som finns. Domen är hård: "Om inte Elon Musk bestämde skulle Tesla vara mycket lönsamma".

Annons
Annons
Analys av Tesla Model 3: ”De gör alla nybörjarfel man kan”
Sandy Monro delar ut både ris och ros till Tesla.

I en intervju som publiceras av branschtidningen Automotive News får Tesla Model 3 hård kritik för sin ineffektiva konstruktion och dyra produktion. Samtidigt får Tesla beröm för sina batterier och drivlina samt det tekniska försprång som man skapat.

Det är Sandy Munro, grundare av det lilla teknikföretaget Munro & Associates, som intervjuas. Sandy Munro och hans kollegor har spenderat inte mindre än 6.600 arbetstimmar för att analysera en Tesla Model 3. Då har man främst analyserat konstruktion, produktionsmetoder, tekniknivå och kvalitet.

Sandy Monros uppskattning är att en Tesla Model 3 kostar cirka 2.000 dollar mer att tillverka än en BMW i3, som har ungefär samma konsumentpris. 2.000 dollar är en sammanhanget väldigt hög siffra, många mindre och medelstora bilmodeller har en vinstmarginal som ligger betydligt lägre än så.

Tesla får dåligt betyg för sin konstruktion av Model 3:

”Om den här bilen byggdes någon annanstans, och Elon Musk inte fick bestämma över produktionen, skulle de tjäna massor av pengar,” säger Sandy Monro. ”De håller på att lära sig, de gör alla nybörjarmisstag som andra gjorde för många år sedan,” säger Sandy Monro som skickade Tesla en diger lista med förbättringsförslag – totalt 227 punkter.

Råkarossen, sammansatt av stål och aluminium, är Teslas största problem enligt Sandy Monro. Konstruktionen är alldeles för komplicerad med många detaljer som nitas och limmas. Det hade varit betydligt effektivare att göra större karossdelar med färre infästningspunkter.

Enligt den analys som Munro & Associates gjort har produktionen av Tesla Model 3 en potential för att skapa en vinstmarginal på 30 procent, sammanlagt. De billigaste instegsmodellerna skulle kunna ge en vinstmarginal på runt tio procent.

Potentialen att nå en vinstgivande bilproduktion finns, men då gäller det för Tesla att effektivisera. Ett exempel som Sandy Monro pekar på är antalet anställda, cirka 10.000 personer. Det är mer än dubbelt så många som när GM och Toyota drev fabriken tillsammans och byggde som mest 450.000 bilar årligen. Om Tesla kan bibehålla nuvarande takt på 5.000 bilar i veckan producerar man ungefär 350.000 bilar per år, Model X och Model S inräknat.

Områden där Tesla däremot får beröm är batteripaket och drivlina. Batteripaketet i Model 3 har en överlägsen räckvidd i förhållande till sitt pris. Tesla Model 3 är också en relativt kraftfull bilmodell med mycket goda prestanda och grunden till det är en väldigt smart konstruerad och relativt billig elmotor.

”Den här elmotorn är en ’gamechanger’ och något som alla biltillverkare borde titta närmare på,” säger Sandy Munro.

Ett annat område som får beröm på Tesla Model 3 är kabelhärvan. Förmodligen inte en komponent som bilägaren funderar speciellt mycket på, men kostnadsmässigt är det den näst mest dyra komponenten på en konventionell bil (näst efter motorn).

Tesla har reducerat mängden kabel och konstruerat elektroniska komponenterna i kompakta kluster, ett konstruktionssätt som man lärt sig från de bästa företagen i Silicon Valley. Även kabelhärvan är något som andra biltillverkare borde analysera och lära sig av.

Enligt Sandy Monro borde Tesla fortsätta att effektivisera sin produktion och förbättra karossdetaljerna på Model 3. Då finns alla förutsättningar för att skapa ett vinstgivande företag.

 

Annons
Annons
Rulla till toppen