Chevrolets svar på Tesla: Supersnabb eldriven Camaro

Chevrolets svar på Tesla: Supersnabb eldriven Camaro

Efter den stora amerikanska finanskrisen 2008 lovade de amerikanska biljättarna att satsa på snålare bilar och elbilar. Resultatet blev visserligen både laddhybriden Chevrolet Volt och elbilen Bolt, men "Chevy" har ändå kvar många bensinslukare i modellprogrammet och det lär inte ändras på länge.

Särskilt inte när amerikanska bilköpare fortfarande rusar till bilhallarna för att köpa pickuper som Silverado med V8-motor.

En annan satsning som går tvärt emot alla klimatmål, men som ger muskelbilsentusiaster mycket glädje, är Chevrolet Copo Camaro – en specialbyggd version av muskelbilen som är anpassad för dragracing. Köparna får välja mellan en 7,0-liters V8-motor utan överladdning och en kompressormatad 5,7-liters V8.

Men nu presenterar Chevrolet en intressant satsning som skulle kunna ta amerikanska muskelbilar in i framtiden.

Chevrolet eCopo Camaro är en helt eldriven version av dragracern som ska klara "kvartsmilen" (0–402 meter) på under nio sekunder. Som jämförelse har Tesla Model S P100D klarat som bäst 10,638 sekunder enligt sajten Dragtimes.

Konverteringen till eldrift har gjorts av ett dragracingteam. Bilen har "mer än 700 hästkrafter" och 813 Nm. En intressant detalj är att de båda elmotorerna faktiskt har en konventionell, racingpreparerad automatlåda.

Chevrolet eCopo Camaro har också ett 800-voltssystem när andra elbilar, som Tesla, har 400 volt. Det ska ge kortare laddtid och är något som även Porsche ska lansera i nya elbilen Taycan.

Till skillnad från i de flesta andra elbilar är batterierna inte placerade i mitten under golvet för att ge jämn viktfördelning. Istället är de placerade vid baksätet och i bakluckan för att öka vikten på bakhjulen, och därmed förbättra fästet.

Håll dig uppdaterad med nyhetsbrevet!
Det är så här en elbil ska se ut!
Ja
201
49
Nej