Elon Musk: ”Ingen är i närheten av vår självkörande teknik”

I en ny och öppenhjärtig intervju berättar Elon Musk om lönsamhet, Tesla Roadster, nya läckra pickupen och den autonoma förmågan.

Annons
Annons

Elon Musk väljer sina mediala framträdande med omsorg och den här gången är det podden Recode Decode som fått en lång och öppenhjärtig intervju.

I den senaste uppdateringen i USA, 2018.42, släppte Tesla ”Navigate on Autopilot”. Det är ett utökat assistanssystem som gör att bilen kan köra på och av huvudleder samt även byta fil. Navigate-funktionerna är ett första viktigt steg för att nå fullt ut självkörande bilar men utmaningarna är många.

”Den största utmaningen är att förbättra det neurala nätverket så att våra kameror kan känna igen alla objekt,” berättar Elon Musk i Recorde Decode

”Vi har åtta kameror, tre framåt, två på vardera sida och en bakåt. Vägarna kan vara dåligt underhållna, markeringar saknas och även vara felaktiga. Man måste vara säker på att bilen kör av rätt till höger eller vänster, inte i mitten, och sedan stannar i första korsningen. Nu integrerar vi ljussignaler och trafikmärken i systemet för att bilen ska kunna svänga själv och liknande saker.”

I intervjun berättar Elon Musk att han inte är speciellt orolig för konkurrens från andra företag när det gäller den självkörande tekniken. Att titta för mycket på vad andra gör innebär att man riskerar att tappa fokus:

”De andra bilföretagen… Jag vill inte låta för självsäker, men jag skulle bli väldigt överraskad om någon av bilföretagen överträffar Tesla när det gäller självkörande bilar, när det gäller att gå mot helt självkörande bilar. Jag tror vi kommer nå fullständig självkörning nästa år. Jag ser ingen annan som är på väg att klara det nästa år.

Model 3 är den tredje modellen hos Tesla men som Elon Musk berättat tidigare kommer det fler:

”Jag anser att vi har det mest spännande modellutbudet av någon fordonstillverkare,” berättar Elon Musk. ”Vi har Model Y, som blir en mellanstor suv, Semi truck som blir en stor lastbil för tunga transporter och sen har vi nästa generation Roadster. Det blir den snabbaste sportbilen i alla kategorier. Snabbast acceleration, högsta toppfarten, bästa väghållningen.”

”Personligen är jag mest upphetsad över pickupen. Jag kan inte gå in på några detaljer men den blir riktigt futuristisk, som en ’Blade Runner’ pickup. Den blir otrolig, riktigt spännande. Den får mitt hjärta att smälta, pickupen är riktigt fin.”

Men någon elektrisk motorcykel från Tesla ska vi inte vänta oss. Elon Musk berättar i intervjun att han ofta körde motorcykel i sin ungdom, ända tills han nästan miste livet i en olycka. Några i utvecklingsteamet ville göra en ”scooter”, elsparkcykel, men det sa Elon Musk också nej till. Däremot kan vi förvänta oss en elcykel, någon gång i framtiden.

Tesla har fått kritik för sin dåliga lönsamhet med ständigt röda siffror i kvartalsboksluten. Lönsamheten har stressat Elon Musk och han berättar i intervjun med Recorde Decode att det positiva Q3-resultatet var en lättnad:

”Jag tycker att Tesla går ganska bra nu. Vi stirrar inte döden i vitögat längre. Fram till september var det många lägen då vi sa ’vi måste lösa det här eller så dör vi’ och så är det inte längre.”

”Man ska aldrig bli för nöjd och det är massor med hårt arbete kvar, men nu är vi på rätt sida,” berättar Elon Musk. ”Vi har definitivt kommit till rätta med produktionen av Model 3. Att bygga 5.000 bilar per vecka är inget problem, det är normaltempo.”

”Nu jobbar vi på att komma upp i 6.000 bilar per vecka, sedan 7.000, utan att tappa kontrollen på kostnaderna. Vi kan förmodligen bygga 6.000 eller 6.500 Model 3 i veckan just nu, men då skulle stressa sönder personalen och behöva massor av övertid.”

Elon Musk: ”Ingen är i närheten av vår självkörande teknik”
Elon Musk tänker sätta alla andra på plats med nya Roadstern. Och får vi tro ryktena kommer det flera versioner.
Annons
Annons
Rulla till toppen