Sverige dräneras på laddbilar – så drabbas du som begagnatköpare

Nya elbilar och laddhybrider försvinner snabbt till utlandet: "Det är rent ut sagt för jäkligt."

Annons
Annons
Med den nya skatterabatten blev elbilar och laddhybrider billigare. Men många försvinner snabbt utomlands. Nu dammsuger Norge och Holland den svenska marknaden på laddbilar. ”Det är ju egentligen ett bistånd för miljöbilar i andra länder”, säger Ronny Svensson, vd för Ynnor.

Den svaga kronan gör våra svensksålda bilar billiga i inköp för grannländerna – och det har bland annat skapat en brist på begagnade dieselbilar. De som betalar med euro kan tjäna 10–15 procent på att välja ett svenskt exemplar.

Störst är dock suget efter våra elbilar och laddhybrider, för där kan man tjäna en riktig hacka.

Det gäller inte minst efter att bonus/malus-systemet infördes i somras, där den högsta ”bonusklassen”, för elbilar, ligger på 60.000 kronor. Bilarna avregistreras och går sedan primärt till Norge och Holland.

Tidigare har det handlat mycket om gasbilar, men nu är det de elektrifierade modellerna som lämnar landet. Trafikanalys för statistik över utvecklingen, och myndigheten oroas av utflödet av elbilar och laddhybrider.

Ett av hoten är att svenska köpare som är på jakt efter en begagnad laddbil drabbas av ett minimalt utbud. Det finns helt enkelt inga bilar kvar att köpa.

”Avregistreringarna har legat ganska stabilt, men det vi sett är att det kommer ut få nya elbilar och laddhybrider i trafik. Om de kommer ha samma utveckling som gasbilarna kan allt för många försvinna utomlands – och då finns det risk för att det hämmar fordonsflottan så andelen miljöbilar inte växer i Sverige. För de som vill köpa en begagnad el- eller hybridbil krymper marknaden betydligt”, säger Anette Myhr, statistiker på Trafikanalys.

”Rent ut sagt för jäkligt”

Sverige dräneras på laddbilar – så drabbas du som begagnatköpare
Ronny Svensson är vd på Ynnor.

Det är inte så konstigt rent ekonomiskt varför bilarna går på export till andra länder, enligt Ronny Svensson på tjänstebilskonsulten Ynnor.

”Laddhybriderna har ett andrahandsvärde som de aldrig hade fått i Sverige. Man får otroligt bra betalt, vilket innebär att tjänstebilarna får en väldigt låg total ägandekostnad. Det gör också att företagen är beredda att ta in de här bilarna i fordonsflottan. För dem är det här positivt, men jag tycker att det rent ut sagt är för jäkligt att vi ska agera bidragssystem och ge höga subventioner med bonus/malus som går till utlandet”, säger han.

Nu funderar han på att sälja sin egen Volvo V60 laddhybrid från 2015, och räknar med att tjäna omkring 100.000 kronor.

”På den professionella sidan är vi ju glada, för vi får hutlöst bra betalt för våra bilar. Men man förstår att svenska privatpersoner inte är beredda att slanta upp de här pengarna”, säger Ronny Svensson.

Hotar utbyggnaden av laddstolpar

En negativ konsekvens av få elektrifierade bilar på våra vägar är att det bromsar alla som vill investera i infrastruktur, som laddstolpar. Suget efter bilarna sammanfaller med att många biltillverkare har svårt att möta efterfrågan. Du som vill ha laddhybridversionen av Volkswagen Passat får till exempel vänta till tredje eller fjärde kvartalet nästa år – och för en Volvo gäller tredje kvartalet nästa år.

”Jag sitter med stora upphandlingar för stora företag och kan bara få fram ett fåtal bilar. Det är som att spotta en törstig i halsen”, säger Ronny Svensson.

Han anser att politikerna inte har tänkt till kring bonus/malus. Han vill se incitament som mer liknar Norge. Där slipper elbilar vägtullar, har fri parkering – och om fler än två personer färdas i bilen får den köra i bussfilen.

Ett annat exempel är Österrike där elbilar nu ska få köra snabbare än alla andra på motorväg under de perioder då hastigheten sänks på grund av höga nivåer av luftföroreningar.

Annons
Annons
Rulla till toppen