Volvo Cars ställer ut på bilshowen i Los Angeles – men visar inga bilar

Bilindustrin förändras och så även bilsalongerna. Volvo Cars kommer till Los Angeles utan bilar i sin monter. Istället vill man starta en diskussion kring framtidens mobilitet. Bara knäppt eller riktigt smart?

Volvo Cars ställer ut på bilshowen i Los Angeles – men visar inga bilar

Som de flesta nog noterat svänger bilindustrin från sin gamla roll som bilproducent till att istället erbjuda mobilitet. Transportbehovet kan se olika ut – och det behöver inte alls innebära att man äger en bil.

Den här svängningen demonstreras på Automobility LA, tidigare känd somLA Auto Show. Istället för att fylla montern med välputsade bilmodeller ska Volvo Cars visa upp sin vision om vad en bil kan vara.

I sitt pressmeddelande skriver Volvo Cars:

"Hur konsumenter uppfattar ett varumärke är viktigare idag än krom, läder eller hästkrafter. Därför kommer besökare av Volvos monter, där det normalt skulle stå en bil, och istället se ett enkelt men ändå överraskande meddelande: 'Detta är inte en bil' på den centrala ytan i montern."

"Genom att kalla mässan för Automobility LA har organisatörerna erkänt den omvälvning som påverkar vår industri," säger Mårten Levenstam, ansvarig för produktstrategi på Volvo Cars.

"Vi vill visa att vi fick memot och starta en diskussion kring framtidens mobilitet. Så istället för att visa upp en konceptbil talar vi om bilen som koncept. Vi kommer inte att vinna 'Bästa bil på mässan' i år, men vi har inga problem med det. För det här är inte en bilmässa."

Vad Volvo Cars istället ska visa upp är olika interaktiva demonstrationer av anslutningstjänster, som "in car-delivery", bildelning, företagets vision för självkörande bilar som visas med Volvos 360c-koncept och abonnemangstjänsten Care by Volvo.

"Vår industri förändras. Istället för att bara bygga och sälja bilar vill vi verkligen ge våra kunder friheten att resa på ett personligt, hållbart och säkert sätt," säger Håkan Samuelsson, koncernchef och vd för Volvo Cars. "Vi erbjuder våra kunder tillgång till en bil, inklusive nya attraktiva tjänster när och där de vill ha dem."

I Volvo Cars framtidsprognos "Freedom to move" förutser man att i mitten av nästa årtionde kommer hälften alla bilar som man bygger att vara elbilar, en tredjedel är självkörande samt att Volvo kommer att skapa över fem miljoner direkta kundrelationer.

 

Nej, det här är ingen bil.

Och här finns inga bilar heller ...

Håll dig uppdaterad med nyhetsbrevet!

Missa ingenting! Prenumerera på vårt nyhetsbrev.

Det här var riktigt smart av Volvo Cars!
Ja
32
34
Nej