Tesla överlägset snabbaste elbilen genom Sverige – Jaguar fick bryta

Att köra mellan Haparanda och Ystad är kanske inget den genomsnittliga elbilsföraren gör, men det kan ändå vara ett intressant test att se vem som kommer...

Annons
Annons

Att köra mellan Haparanda och Ystad är kanske inget den genomsnittliga elbilsföraren gör, men det kan ändå vara ett intressant test att se vem som kommer fram först.

Elbilsmässan eCarExpo har tillsammans med tidningen Elbilen testat att köra Tesla Model S 100D, Hyundai Kona Electric, Kia Niro EV och Jaguar I-Pace de 160 milen genom Sverige för att se vem som kommer fram först. Tävlingen kallas SECC (Swedish Electric Car Championship).

Förarna måste hålla sig till hastighetsgränsen och det här blir därmed ett test av hur nätverket med snabbladdare längs vägen ser ut och fungerar.

Överlägsen vinnare blev Tesla Model S, som kördes av svenska Teslaklubbens ordförande Tibor Blomhäll. Han kom fram på 20 timmar och 51 minuter. Det gamla rekordet (jo, det fanns faktiskt ett) löd 23 timmar och 5 minuter.

”Det som gör att Teslan är överlägsen är inte bilens kapacitet utan Teslas eget laddnätverk som gör att man kan ladda dubbelt så snabbt”, sa Tibor Blomhäll till Ystads Allehanda.

Förloraren kvar i Norrland

När han rullade in på Stortorget i Ystad befann sig Jaguaren fortfarande i södra Norrland. Den stötte på stora problem och kom inte i mål. Den ska ha fått extremt kort räckvidd i vinterkylan (ned till minus 15 grader) och vid flera snabbladdare tog bilen inte laddning trots att Hyundai Kona laddat på samma ställe tidigare. Dessutom ska laddhandsken ha fastnat.

”Redan från start hamnade den på efterkälken och fick till slut bryta, enligt uppgift till följd av strul med laddning och den norrländska vintern”, skriver Elbilen.

Testet visar att även om en elbil klarar av hög laddhastighet är det i dagsläget inte så många svenska snabbladdare som har kapacitet för mer än 50 kW. Och testet visar dessutom att vi tyvärr inte kan ta för givet att biltillverkarnas nya storsatsningar på snabba och snygga elbilar är anpassade för svenskt vinterklimat.

Laddnätverket Ionity, som flera stora biljättar gått samman om, ska bygga flera nya snabbladdare i Sverige med högre kapacitet, men det går inte att komma ifrån att Tesla har ett stort försprång med Superchargerladdarna.

Annons
Annons
Rulla till toppen