Prov: Elbilen Audi e-tron får bekänna färg i Abu Dhabis öken

Testredaktör Julia Brzezinska är i öknen med Audi e-tron. Hon är imponerad: "Den mest harmoniska elbilsupplevelsen jag haft."

Prov: Elbilen Audi e-tron får bekänna färg i Abu Dhabis öken
Det är kul att köra i sanden men då ska man först sänka däcktrycket...

Abu Dhabi är huvudstaden i Förenade Arabemiraten och det är dit som Julia Brzezinska begett sig. Julia har deltagit i flera räckvidds- och storbilstester med de elbilar som finns på svenska marknaden. Och med de erfarenheterna är hon väl lämpad att utvärdera nya Audi e-tron.

Hej Julia, vad är det för väder i Abu Dhabi?

Det är 28 grader och sol, riktigt härligt faktiskt!

Ja, det blev lite dålig mottagning i telefonen, hörde inte. Men vad är dina spontana intryck av Audi e-tron?

Nu är äntligen maskeringen borta och jag kan studera designen på Audi e-tron. I verkligheten så upplevs e-tron som en slank Audi-suv.

Och hur är Audi e-tron att köra?

Jag hade föreställt mig ett extremt prestandamonster, men så är det inte. Audi e-tron är faktiskt den mest harmoniska elbilsupplevelsen jag haft. Och då har jag kört alla elbilar som finns i Sverige, med undantag av Tesla Model 3.

Något hos e-tron som överraskar positivt?

Jag tycker det är imponerande att de återvinner bromsenergi på ett så effektivt sätt. Det är ett avancerat system som "bromsar" upp till 0,3 g, sedan tar de fysiska skivbromsarna över. Övergången är smidig. Sen återstår det förstås att se hur räckvidden blir i Sverige, kall väderlek är ju inte det som elbilar gillar.

En annan detalj som jag gillar är de supercoola backspeglarna med kamera och bildskärm. Skärmen visar en skarp bild men tyvärr är den ganska liten, jag hade svårt att vänja mig. Sen är det bra med möjlighet att ladda 150 kW, även om vi inte har sådana laddstolpar i Sverige ännu.

Något negativt som överraskat med Audi e-tron?

Bilen ser ut som en vanlig Audi-suv, instrumenteringen visar egentligen inte så mycket om elbilstekniken. Känns inte så annorlunda jämfört med en vanlig Audi, men det kan man ju tolka både positivt och negativt.

Vad som däremot märks är tyngden, Audi e-tron väger in på runt 2,5 ton. Vägarna här i Abu Dhabi är släta som en F1-bana och helt raka, det är inget som utmanar precis. Men tyngden känns, även om det är en smidig sumobrottare så är det många kilon.

Våra läsare brukar alltid fråga efter dragkrok på elbilar, finns det till Audi e-tron?

Jodå, det finns. Man får dra upp till 1.800 kilo med Audi e-tron.

Körde du fast i öknen?

Japp! Det är kul att leka i sanden men då är det bra att sänka däcktrycket först, upptäckte jag …

Vad vill du mer berätta om?

Mycket mer! Men det gör jag i ett kommande nummer av auto motor & sport, sitter just nu och knackar på min laptop. Audi e-tron har massor av spännande teknik och elektrifieringen har bara börjat.

Vad ska du göra nu då?

Nu flyger jag vidare till Madrid, Spanien. Vi i den stora "auto motor & sport familjen" ska ha ett gemensamt storbilstest. Det ska bli spännande att testa nya bilar och få träffa alla internationella kollegor.

 

Biltvätt i Abu Dhabi? Jodå, de finns där också.

"Audi e-tron är faktiskt den mest harmoniska elbilsupplevelsen jag haft.," säger Julia Brzezinska.

Supercoola backspeglar, men skärmen är för liten enligt Julia som hade svårt att vänja sig.

Faktaruta Audi e-tron:

• Audi e-tron erbjuds med ett batteripaket på 95 kWh, det största på marknaden näst efter Teslas 100-modeller. Enbart batteriet väger 700 kilo.

• Den elektriska räckvidden testas men anges av Audi till 400 kilometer enligt WLTP-cykeln. 

• Med 150 kW snabbladdare uppnås 80 procent laddningsgrad på 30 minuter. För de som laddar hemma erbjuds två nivåer av laddboxar, 11 kW eller 22 kW. Då laddas batteriet fullt på 8,5 timmar respektive 4,25 timmar.

• Den maximala, tillfälliga toppeffekten i Audi e-tron anges till 300 kW (408 hk) med vridmomentet 660 Nm. I normalläge ger de två motorerna 271 kW (360 hk). Frontmotorn ger då 125 kW (170 hk) och 247 Nm, den bakre motorn är något starkare med 140 kW (190 hk) och 314 Nm.

• Vid full toppeffekt avverkas 0–100 km/h på 5,5 sekunder. Den högre toppeffekten på 300 kW kan tas ut under maximalt 60 sekunder. Topphastigheten är 200 km/h. En främre och en bakre elmotor innebär att e-tron är fyrhjulsdriven. Vid lägre effektuttag är det bakhjulen som driver på, när det behövs mer kraft övergår drivlinan att fördela kraften 50/50.

• Bagageutrymmet i Audi e-tron mäter 660 liter, Audi har även lyckats få till ett främre bagageutrymme på 60 liter. Fäller man baksätesryggen växer utrymmet till 1.725 liter. Dragvikten för Audi e-tron anges till 1.800 kilo.

• Storleksmässigt placerar sig Audi e-tron någonstans mellan Q5 och Q7. Höjden på e-tron är 1.616 millimeter och det ger en lägre takprofil än Q5 (- 43 mm). Längden på e-tron är 4.901 millimeter, bredden är 1.935 millimeter. Axelavståndet är relativt långt, 2.928 millimeter.

• Leveranserna av nya Audi e-tron inleds i Sverige under våren 2019, svenska priset startar vid 885.000 kronor. Audi e-tron byggs i Bryssel-fabriken, där man även monterar batteripaketet.

 

Håll dig uppdaterad med nyhetsbrevet!
Audi e-tron är en bil som jag skulle kunna tänka mig på garageuppfarten!
Ja
100
22
Nej