Kinesiska Nio med ny elbil – kan byta ut batteriet istället för att ladda

Den kinesiska elbilstillverkaren Nio är kanske mest känd för att med sin modell EP9 ha varvrekordet för elbilar på Nürburgring Nordschleiffe med en tid på...

Annons
Annons

Den kinesiska elbilstillverkaren Nio är kanske mest känd för att med sin modell EP9 ha varvrekordet för elbilar på Nürburgring Nordschleiffe med en tid på 6:45,9. Men faktum är att Nio även tillverkar ”vanliga” bilar. Sedan tidigare har de den 7-sitsiga suven ES8, som nu kompletteras med den lite mindre ES6.

Drivlinan i ES6 är ganska okonventionell. Den drivs av två olika typer av elmotorer, en synkronelmotor som driver framhjulen och som hela tiden är aktiv, och en asynkron elmotor på bakaxeln som kopplas in när det behövs mer effekt.

Tillsammans producerar dessa motorer 544 hästkrafter och 725 Nm. Noll till hundra går på 4,7 sekunder och räckvidden uppges vara 51 mil i NEDC-cykeln. Nio ES6 är helt byggd i aluminium och kolfiber, både kaross och batteripaket.

Batteripaketen man kan välja på är två till antalet och 70 respektive 84 kWh stora. Men det är egentligen inte det mest intressanta med dem – det intressantaste är att sättet man laddar dem. Man byter ut dem.

Batteriet går förstås att ladda på ett vanligt sätt via kontakt men många i Kina, som är Nio:s största och hittills enda marknad, har inte den möjligheten. Därför har Nio utvecklat batteribytarstationer där en robot byter ut det urladdade batteripaketet mot ett fulladdat på bara 3 minuter. Se en video på hur bytet går till här nedan.

I Kina kostar Nio ES6 från 358.000 Yuan motsvarande 469.000 kronor.

Kinesiska Nio med ny elbil – kan byta ut batteriet istället för att ladda
Kinesiska Nio med ny elbil – kan byta ut batteriet istället för att ladda
Annons
Annons
Rulla till toppen