Första provkörningen: Volkswagen ID Neo är ”irriterande fantastisk” – Tesla borde oroa sig

Den första provkörningen av VW:s elbil lovar väldigt gott. Nu får vi också bekräftat fler tekniska detaljer om räckvidd, pris, klimatsystem, med mera.

Första provkörningen: Volkswagen ID Neo är ”irriterande fantastisk” – Tesla borde oroa sig
Robert LLewellyn berömmer VW Neo och kallar den för ”en absolut irriterande fantastisk” bil.

En liten grupp motorjournalister har fått provköra Volkswagen kommande elbil Neo, den första i ID-familjen. VW ID Neo ska lanseras och börja byggas under 2019, de första leveranserna väntas ske i början av 2020.

Det är Robert LLewellyn på YouTube-kanalen "Fully Charged" som är först ut med en provkörningsrapport. Och får man tro Robert är Volkswagen ID Neo "en absolut irriterande fantastisk" bil.

Testkörningen sker i södra Sydafrika, där Volkswagen brukar utveckla nya bilmodeller under vinterhalvåret. Sydafrika har ju omkastade årstider, så när vi i Europa har vinter är det sommar i södra Afrika. Enligt Robert LLewellyn känns inte VW Neo som en skramlig testbil, utan mer som en färdigutvecklad och produktionsklar modell.

Volkswagen har valt att inte göra en stor, lyxig och dyr suv som sin första elbilsmodell – som flera andra (Jaguar, Mercedes, Audi och snart även Volvo kan känna sig utpekade). Istället väljer VW den populära Golf-storleken och satsar på massproduktion och stordriftens alla ekonomiska fördelar för att få ner priset.

Med det "lilla" batteripaketet som ger en räckvidd kring 330 kilometer (WLTP) ska Volkswagen ID Neo kosta ungefär som en hyggligt utrustad Golf TDI (dieselmodell). VW ska även erbjuda ID Neo med ett större batteri som ger en räckvidd "över 500 kilometer", men då blir det givetvis till ett högre pris.

Volkswagens utvecklingschef för "Productline e-Mobility", Frank Bekemeier, sitter med i prototypbilen som YouTube-kanalen Fully Charged får provköra. Sydafrika är en bra plats att testa klimatanläggningen, då det kan bli ganska varmt. Men Sydafrika erbjuder också en landsvägstandard som liknar den i Europa, vilket är bra för att testa en familjebil. Inne i städerna är däremot underhållet tidvis rätt dåligt, men även det är bra som en utmaning. Funkar fjädringen i sydafrikanska städer så blir det bra komfort även i Europa.

Volkswagen ID Neo är bakhjulsdriven med elmotorn placerad bak. En placering som man tidigare förklarat som "naturlig" då det inte finns några kostnadsfördelar med framhjulsdrift på en elbil.

Testföraren Robert LLewellyn berömmer ljudet och komforten, elmotorn är knappt förnimbar och utan det högfrekventa, surrande ljud som en del elmotorer har.

Utvecklingschef Frank Bekemeier berättar att en elbil ger helt nya möjligheter att paketera komponenter. Till exempel flyttade man klimatpaketet (uppvärming/kylning) längre fram i bilen där förbränningsmotorn normalt sitter. Det gav mer interiörutrymme och en luftigare känsla i kupén.

Frank Bekemeier bekräftar att Volkswagen ID Neo ska få en laddningskapacitet på 125 kW, vilket ger 80 procent laddningsgrad på en snabb lunchrast (30 minuter). 125 kW är ganska mycket, jämfört med de flesta mindre elbilar som finns på marknaden idag. Bekemeier bekräftar också att VW ID Neo alltid är uppkopplad mot internet.

En annan intressant detalj som Volkswagens utvecklingschef Frank Bekemeier avslöjar är att man utvecklat en helt ny typ av klimatanläggning som använder koldioxid, CO2, som köldmedium. Principen är samma som hos en värmepump – den kan alltså ge både kyla och värme – men med CO2 får man en mera miljövänlig konstruktion med färre risker vid läckage och brand.

Produktionen av Volkswagen ID Neo ska ske i Zwickau, där Passat tillverkats. Men fabriken byggs om för att helt och hållet producera elbilar. Kapaciteten ska nå upp till 330.000 elbilar per år. I Zwickau ska även batterierna tillverkas.

Sammanlagt bygger Volkswagen om tre fabriker i Tyskland för elbilsproduktion.

 

På utsidan ska elbilen Neo bli ungefär lika stor som en Golf, och släktdragen syns. Men inuti blir Neo stor som en Passat, tack vare bättre paketering. Neo får också en lägre nos med bättre luftmotstånd, möjligt tack vare att det inte sitter en förbränningsmotor under huven. Neo är bakhjulsdriven med motorn bak, precis som Volkswagens första modell.

Håll dig uppdaterad med nyhetsbrevet!

Missa ingenting! Prenumerera på vårt nyhetsbrev.

Volkswagen ID Neo är en elbil som jag skulle kunna tänka mig att äga och köra!
Ja
675
99
Nej