Porsche vill mäta elbilar på nytt sätt – då blir Taycan bäst i världen

För den som är van vid förbränningsbilar känns det förstås fullt normalt att prata om hur stark bilen är i hästkrafter och hur mycket bilen...

Annons
Annons

För den som är van vid förbränningsbilar känns det förstås fullt normalt att prata om hur stark bilen är i hästkrafter och hur mycket bilen drar i liter per mil.

Men i elbilsvärlden pratas det istället om kilowatt och kilowattimmar – och nu vill Porsche införa ett helt nytt mått för att ta reda på hur en elbil presterar.

”Med Taycan inför vi ett nytt värde, nämligen hur många kilometer du kommer på 24 timmar – inräknat laddtiden”, säger Porschechefen Oliver Blume i en intervju med tyska auto motor und sport.

Det här måttet ska alltså lanseras med nya elbilen Taycan – en jättesatsning där Porsche dels inför extremt snabb laddning i upp till 350 kW, och dels har lagt ned många utvecklingstimmar på att drivlinan ska hålla rätt temperatur för att bilen ska kunna köras snabbt och länge på autobahn.

Det är förstås en viktig anledning till att Porsche vill införa det nya måttet, eftersom det kan få Taycan att framstå som bäst bland elbilarna. Även Oliver Blume är övertygad om att Taycan kommer få en betydligt bättre siffra i det här testet än alla konkurrenter.

Vi ska dock komma ihåg att det hittills bara är Porsche Taycan som kan ta emot laddning på 350 kW, och att snabbladdare som klarar den effekten fortfarande är mycket ovanliga. Och även om föraren hittar en 350 kW-snabbladdare är det inte säkert att den alltid kan leverera den effekten.

Oliver Blume berättar också att Porsche precis som Tesla ska satsa på så kallade ”destinationsladdare” vid hotell, restauranger och shoppingcenter.

Annons
Annons
Rulla till toppen