Jätteökning för laddbilarna – men biltillverkarnas miss spökar fortfarande

2018 blev det tredje näst bästa året någonsin för bilförsäljningen i Sverige, visar nya siffror från branschorganisationen Bil Sweden. En stor del av bilarna som...

Annons
Annons

2018 blev det tredje näst bästa året någonsin för bilförsäljningen i Sverige, visar nya siffror från branschorganisationen Bil Sweden.

En stor del av bilarna som såldes registrerades in före den 1 juli, när det nya bonus/malus-systemet trädde i kraft. Elbilsbonusen höjdes och många vanliga bilmodeller med bensin- eller dieselmotor fick årsskatten höjd.

Men den stora nyheten är att laddbara bilar – alltså elbilar och laddhybrider – ökade med nästan 47 procent under 2018. Nu är åtta procent av bilarna som registreras laddbara. Motsvarande siffra året innan var bara fem procent.

Den siffran hade förmodligen varit ännu högre om det inte vore för biltillverkarnas jättemiss i produktionsplaneringen. Många bilmärken kan helt enkelt inte leverera laddbilar tillräckligt snabbt.

”Vi hade i början på året en prognos för andelen laddbara bilar under 2018 på drygt nio procent. Utfallet blev åtta procent, vilket delvis förklaras av en begränsad produktionskapacitet hos tillverkarna”, säger Anders Norén, teknisk chef på Bil Sweden.

Enligt honom kommer 13 procent av bilarna som registreras i Sverige i år vara laddbara.

2018 blev också året när bensinbilarna gick om dieselbilarna i registreringsstatistiken. Dieselandelen fortsätter sjunka och är nu nere på 38 procent.

Laddhybridtoppen

1. Volkswagen Passat GTE (3.974 registrerade bilar 2018)
2. Kia Optima Plug-in Hybrid (2.835)
3. Mitsubishi Outlander PHEV (2.826)
4. Kia Niro Plug-in Hybrid (2.538)
5. Volvo XC60 T8 Twin Engine (2.335)

Elbilstoppen

1. Nissan Leaf (1.831)
2. Renault Zoe (1.567)
3. Tesla Model S (877)
4. Volkswagen e-Golf (606)
6. BMW i3 (580)

Annons
Annons
Rulla till toppen